Home / Luchtvaart / Keert de Concorde terug?

Keert de Concorde terug?

Keert de Concorde terug?

Het Amerikaanse bedrijf Boom Technology krijgt steun van het Franse Dassault Systèmes bij de bouw van een nieuw supersonisch vliegtuig, onder de naam Overture.

Boom Supersonic maakt gebruik van Reinvent the Sky , een product van Dassault Systèmes dat de volledige ontwikkeling van het vliegtuig, van concept tot bouw en certificering ondersteunt. “Boom Supersonic halveert hierdoor de ontwikkeltijd voor het eerste prototype, terwijl tegelijkertijd de complexiteit van het ontwikkelprogramma drastisch kan worden teruggedrongen,” zegt Dassault in een verklaring.

Boom begon in 2014 en krijgt nu ondersteuning van Dassault Systèmes, een dochtermaatschappij van de Dassault Group. De twee partners claimen dat ‘nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dynamica, materialen en aandrijftechnologie’ de ontwikkeltijd van het vliegtuig aanzienlijk zullen versnellen. “Hierdoor neemt de kwaliteit van het uiteindelijke toestel sterk toe, worden tal van inefficiencies uit het ontwerpproces gehaald en kunnen de kosten en het gebruik van hulpmiddelen aanzienlijk worden teruggedrongen.”

Het ontwerp van de Overture lijkt sprekend op de Concorde, het vliegtuig dat tussen 1976 en 2003 dienst deed bij Air France en British Airways. De Overture is kleiner en zou plaats bieden aan 55 tot 75 passagiers, terwijl Concorde ruim 100 passagiers kon vervoeren. De geplande snelheid van Overture ligt op 2.2 Mach (2.235 km p/u), iets sneller dan de Concorde.

Lawaaiig
Het belangrijkste verschil zit in de aandrijving. Terwijl Concorde vier motoren gebruikte, met lawaaiige nabranders, krijgt Overture er drie, zonder nabranders.

Maar het grote nadeel blijft ook hier bestaan: de knal als het toestel door de geluidsbarrière gaat, de supersonic boom. Dit was een van de redenen dat de Concorde commercieel nooit een succes werd: veel landen verboden het vliegtuig boven eigen grondgebied vanwege de overlast.

De Concorde vloog daarom na verloop van tijd ook uitsluitend op de routes Parijs-New York en Londen-New York, waarbij pas boven de Atlantische Oceaan werd overgeschakeld naar de supersonische modus.

Honderden routes
De bedenkers van Boom voorzien ‘honderden routes over de oceanen’ waar de Overture geschikt voor zou zijn en willen zo overlast boven land vermijden. De aanschafprijs van het toestel, evenals de operationele kosten zouden veel lager zijn dan die van de Concorde. Airlines zouden daarom een ticket in Overture kunnen aanbieden dat even duur zijn als de business class van een regulier toestel, rond de 5.000 dollar voor een transatlantisch retour; in Concorde lag de prijs destijds rond de 20.000 dollar.

Boom mikt op 2025 als jaar van introductie. Virgin Atlantic en Japan Airlines hebben alvast belangstelling getoond en ‘voor-bestellingen’ geplaatst, waar geen kosten aan zijn verbonden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…