Home / Luchtvaart / Keert de Concorde terug?

Keert de Concorde terug?

Keert de Concorde terug?

Het Amerikaanse bedrijf Boom Technology krijgt steun van het Franse Dassault Systèmes bij de bouw van een nieuw supersonisch vliegtuig, onder de naam Overture.

Boom Supersonic maakt gebruik van Reinvent the Sky , een product van Dassault Systèmes dat de volledige ontwikkeling van het vliegtuig, van concept tot bouw en certificering ondersteunt. “Boom Supersonic halveert hierdoor de ontwikkeltijd voor het eerste prototype, terwijl tegelijkertijd de complexiteit van het ontwikkelprogramma drastisch kan worden teruggedrongen,” zegt Dassault in een verklaring.

Boom begon in 2014 en krijgt nu ondersteuning van Dassault Systèmes, een dochtermaatschappij van de Dassault Group. De twee partners claimen dat ‘nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dynamica, materialen en aandrijftechnologie’ de ontwikkeltijd van het vliegtuig aanzienlijk zullen versnellen. “Hierdoor neemt de kwaliteit van het uiteindelijke toestel sterk toe, worden tal van inefficiencies uit het ontwerpproces gehaald en kunnen de kosten en het gebruik van hulpmiddelen aanzienlijk worden teruggedrongen.”

Het ontwerp van de Overture lijkt sprekend op de Concorde, het vliegtuig dat tussen 1976 en 2003 dienst deed bij Air France en British Airways. De Overture is kleiner en zou plaats bieden aan 55 tot 75 passagiers, terwijl Concorde ruim 100 passagiers kon vervoeren. De geplande snelheid van Overture ligt op 2.2 Mach (2.235 km p/u), iets sneller dan de Concorde.

Lawaaiig
Het belangrijkste verschil zit in de aandrijving. Terwijl Concorde vier motoren gebruikte, met lawaaiige nabranders, krijgt Overture er drie, zonder nabranders.

Maar het grote nadeel blijft ook hier bestaan: de knal als het toestel door de geluidsbarrière gaat, de supersonic boom. Dit was een van de redenen dat de Concorde commercieel nooit een succes werd: veel landen verboden het vliegtuig boven eigen grondgebied vanwege de overlast.

De Concorde vloog daarom na verloop van tijd ook uitsluitend op de routes Parijs-New York en Londen-New York, waarbij pas boven de Atlantische Oceaan werd overgeschakeld naar de supersonische modus.

Honderden routes
De bedenkers van Boom voorzien ‘honderden routes over de oceanen’ waar de Overture geschikt voor zou zijn en willen zo overlast boven land vermijden. De aanschafprijs van het toestel, evenals de operationele kosten zouden veel lager zijn dan die van de Concorde. Airlines zouden daarom een ticket in Overture kunnen aanbieden dat even duur zijn als de business class van een regulier toestel, rond de 5.000 dollar voor een transatlantisch retour; in Concorde lag de prijs destijds rond de 20.000 dollar.

Boom mikt op 2025 als jaar van introductie. Virgin Atlantic en Japan Airlines hebben alvast belangstelling getoond en ‘voor-bestellingen’ geplaatst, waar geen kosten aan zijn verbonden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…