Home / Luchtvaart / Keert de Concorde terug?

Keert de Concorde terug?

Keert de Concorde terug?

Het Amerikaanse bedrijf Boom Technology krijgt steun van het Franse Dassault Systèmes bij de bouw van een nieuw supersonisch vliegtuig, onder de naam Overture.

Boom Supersonic maakt gebruik van Reinvent the Sky , een product van Dassault Systèmes dat de volledige ontwikkeling van het vliegtuig, van concept tot bouw en certificering ondersteunt. “Boom Supersonic halveert hierdoor de ontwikkeltijd voor het eerste prototype, terwijl tegelijkertijd de complexiteit van het ontwikkelprogramma drastisch kan worden teruggedrongen,” zegt Dassault in een verklaring.

Boom begon in 2014 en krijgt nu ondersteuning van Dassault Systèmes, een dochtermaatschappij van de Dassault Group. De twee partners claimen dat ‘nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dynamica, materialen en aandrijftechnologie’ de ontwikkeltijd van het vliegtuig aanzienlijk zullen versnellen. “Hierdoor neemt de kwaliteit van het uiteindelijke toestel sterk toe, worden tal van inefficiencies uit het ontwerpproces gehaald en kunnen de kosten en het gebruik van hulpmiddelen aanzienlijk worden teruggedrongen.”

Het ontwerp van de Overture lijkt sprekend op de Concorde, het vliegtuig dat tussen 1976 en 2003 dienst deed bij Air France en British Airways. De Overture is kleiner en zou plaats bieden aan 55 tot 75 passagiers, terwijl Concorde ruim 100 passagiers kon vervoeren. De geplande snelheid van Overture ligt op 2.2 Mach (2.235 km p/u), iets sneller dan de Concorde.

Lawaaiig
Het belangrijkste verschil zit in de aandrijving. Terwijl Concorde vier motoren gebruikte, met lawaaiige nabranders, krijgt Overture er drie, zonder nabranders.

Maar het grote nadeel blijft ook hier bestaan: de knal als het toestel door de geluidsbarrière gaat, de supersonic boom. Dit was een van de redenen dat de Concorde commercieel nooit een succes werd: veel landen verboden het vliegtuig boven eigen grondgebied vanwege de overlast.

De Concorde vloog daarom na verloop van tijd ook uitsluitend op de routes Parijs-New York en Londen-New York, waarbij pas boven de Atlantische Oceaan werd overgeschakeld naar de supersonische modus.

Honderden routes
De bedenkers van Boom voorzien ‘honderden routes over de oceanen’ waar de Overture geschikt voor zou zijn en willen zo overlast boven land vermijden. De aanschafprijs van het toestel, evenals de operationele kosten zouden veel lager zijn dan die van de Concorde. Airlines zouden daarom een ticket in Overture kunnen aanbieden dat even duur zijn als de business class van een regulier toestel, rond de 5.000 dollar voor een transatlantisch retour; in Concorde lag de prijs destijds rond de 20.000 dollar.

Boom mikt op 2025 als jaar van introductie. Virgin Atlantic en Japan Airlines hebben alvast belangstelling getoond en ‘voor-bestellingen’ geplaatst, waar geen kosten aan zijn verbonden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…