Home / Luchtvaart / Kan de luchtvaartsector nog overleven zonder staatssteun?

Kan de luchtvaartsector nog overleven zonder staatssteun?

Kan de luchtvaartsector nog overleven zonder staatssteun?

Corona heeft de luchtvaart in een nooit eerder vertoonde crisis gestort. CAPA verwacht dat zonder staatssteun veel bedrijven eind mei failliet zullen. En dat terwijl de grote private airlines er juist lange tijd prat op gingen zichzelf te kunnen redden, ook in moeilijke situaties.

“Alleen met een gecoördineerde actie van regeringen en de branche kan een catastrofe worden afgewend,” stelt CAPA, een kenniscentrum voor de luchtvaart, in een maandag gepubliceerde analyse. De ontwikkelingen gingen met name in Europa de afgelopen weken zo snel, dat verscheidene airlines technisch al failliet zijn, denkt CAPA, omdat ze geen cash meer hebben en niet langer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen.

“De kasreserve droogt heel snel op, vliegtuigen staan aan de grond en wat er nog de lucht ingaat zit minder dan halfvol,” zegt CAPA. “De vraag naar tickets is op nooit eerder vertoonde wijze verdampt; het aantal annuleringen overstijgt het aantal nieuwe boekingen vele malen.”

IAG: geen staatssteun
Nog geen twee weken geleden, op 3 maart, hield brancheorganisatie Airlines for Europe (A4E) haar jaarlijkse bijeenkomst, de Aviation Summit, in Brussel. De vijf grootste luchtvaartgroepen: Ryanair, easyJet, Lufthansa, Air-France KLM en IAG, kregen de vraag voorgelegd of de branche staatssteun nodig had.

Willie Walsh, de CEO van de Brits-Spaanse International Airlines Group IAG, fulmineerde meteen: “Nee, staatssteun is geen goed idee. Er waren airlines die vóór de coronacrisis al om overheidshulp vroegen. Dit mag geen excuus zijn voor de zwakkere broeders. De industrie zal zelf een antwoord vinden, zoals in het verleden ook is gebeurd.”

Ook bij Ryanair en easyJet viel tegenzin te bespeuren als het gaat om ondersteuning door overheden. De CEO’s van Air France-KLM en Lufthansa hielden zich wijselijk op de vlakte.

IAG blijft bij standpunt
Walsh blijft nog steeds op zijn standpunt staan. Tegen Ierse media zei hij maandag dat IAG niet bij een van de drie betrokken regeringen (UK, Spanje en Ierland) heeft aangeklopt voor steun. Wel zal IAG gebruik maken van regelingen voor personeel, vergelijkbaar met de werktijdverkorting in Nederland, zei hij.

Ryanair is evenmin van zins de hand op te houden. Terwijl ook deze Ierse prijsvechter – in aantallen vervoerde passagiers over 2019 de grootste carrier in Europa – te maken heeft met het vrijwel volledig stilvallen van het verkeer, vertrouwt CEO Michael O’Leary erop dat zijn bedrijf het met vier miljard euro in kas wel even uit kan zingen.

EasyJet is om
EasyJet is wel om wat betreft overheidsingrijpen. “De Europese luchtvaart staat voor een onzekere toekomst. Gecoördineerde ondersteuning van regeringen is nodig om ervoor te zorgen dat de industrie overleeft en weer verder kan na de crisis,” zei CEO Johan Lundgren maandag. Hij maakte niet duidelijk in wat voor vorm hij steun verwacht. Ook easyJet heeft een stevige oorlogskas, met een free cashflow van 1,6 miljard euro.

IATA, de mondiale brancheorganisatie van airlines, heeft wel al aangegeven hoe zij vindt dat de hulplijnen moeten verlopen. IATA verwacht onder meer overheidssteun bij het verlengen van kredietfaciliteiten, een korting of gehele opschorting van kosten op luchthavens zoals havengelden en het schrappen van diverse belastingen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….