Home / Luchtvaart / Kabinet eist vergroening KLM

Kabinet eist vergroening KLM

Kabinet eist vergroening KLM

De Nederlandse regering eist als tegenwicht voor de steun aan KLM een verdere ‘vergroening’ van het bedrijf. De ministers Van Nieuwenhoven (VVD) en Hoekstra (CDA) noemden vrijdag vermindering van de nachtvluchten, een lagere CO2-uitstoot en gebruik van de trein in plaats van het vliegtuig als enkele van de voorwaarden.

Het aantal nachtvluchten vanaf Schiphol moet de komende jaren dalen met 20 procent, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bij de bekendmaking van de staatssteun aan KLM. In ‘normale’ tijden, vóór corona, vonden jaarlijks tussen 23.00 uur en 7.00 uur rond de 32.000 vluchten plaats, iets minder dan 90 per nacht.

Door de coronacrisis is het totale aantal vluchten op Schiphol sinds april gekelderd naar een fractie van voorheen, dus ook de nachtvluchten. In de laatst gemeten maand, mei, was het aantal vliegbewegingen gedaald met 87 procent. Het aantal passagiers was nog maar 3 procent van een jaar geleden. Het verschil zit in de bezettingsgraad van de vliegtuigen, menig toestel vloog met slechts een klein aantal passagiers aan boord.

Rekenmodel
Niettemin grijpt de regering terug op scenario’s uit de tijden dat het nog goed ging met de luchtvaart. De gepresenteerde rekenmodellen zijn gebaseerd op herstel tot het niveau van 2019, hoewel dat nog lang niet zeker is.

Hiervan uitgaande moeten de nachtvluchten worden teruggebracht naar 25.000 per jaar. “We willen dat de mensen in de omgeving van Schiphol meer rust krijgen,” zei Cora van Nieuwenhuizen vrijdag. Een tijdschema voor de afbouw is niet gegeven, omdat alles nu afhangt van de vraag in welke mate en wanneer de luchtvaart zich herstelt van corona.

Discrepantie
Er zit een grote discrepantie tussen de staatssteun aan de ene kant en de beperkingen van de nachtvluchten aan de andere kant. Het hulppakket is bedoeld om KLM er weer bovenop te helpen, maar de airline is juist groot geworden met vervoer, via Schiphol, uit verschillende tijdzones.

Veel vluchten uit Noord-Amerika en Azië kwamen – in de tijd vóór corona – vroeg in de morgen op Schiphol binnen, om overstapverkeer in alle richtingen te faciliteren en in Europa zakenmensen de mogelijkheid te geven op tijd te zijn voor afspraken in het hele continent.

Als er een vermindering van nachtvluchten komt, kan KLM dit business model niet langer optimaal uitvoeren. Voorlopig is dit überhaupt  niet aan de orde, omdat herstel van de luchtvaart vermoedelijk nog jaren zal duren.

Uitstoot CO2
Behalve beperking van de nachtvluchten, bedoeld om de omgeving te ontzien, spreekt de regering KLM ook aan op de uitstoot van CO2. Den Haag wil de airline houden aan haar toezegging in 2030 de emissie te hebben verlaagd met 50 procent per passagier, ten opzichte van 2005.

KLM moet dit bereiken met investeringen in zuiniger vliegtuigen en gebruik van meer biobrandstof. Topman Pieter Elbers van KLM heeft al gezegd met deze punten geen moeite te hebben, sterker nog: ze liggen wat hem betreft in lijn met het KLM-beleid.

De trein
Een laatste ‘groene’ punt waar Van Nieuwenhuizen KLM op aanspreekt is het terugdringen van vluchten over kortere afstanden, ten faveure van de trein. Ook op dit punt is KLM het met haar eens, de airline bepleit al enige jaren railvervoer op de kortere vliegroutes, tot ongeveer 700-800 kilometer.

Opnieuw is corona momenteel de spelbreker. De trein en andere middelen van openbaar vervoer zijn wereldwijd een belangrijke verspreider van het virus gebleken, omdat de reizigers dicht op elkaar zitten.

Als gevolg hiervan rijden veel Europese hogesnelheidstreinen, zoals Thalys en Eurostar, al maanden in het geheel niet meer of in zeer beperkte mate. Dit probleem lijkt alleen te kunnen worden opgelost als er een geneesmiddel en/of een vaccin komt tegen corona.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…