Home / Luchtvaart / Kabinet eist vergroening KLM

Kabinet eist vergroening KLM

Kabinet eist vergroening KLM

De Nederlandse regering eist als tegenwicht voor de steun aan KLM een verdere ‘vergroening’ van het bedrijf. De ministers Van Nieuwenhoven (VVD) en Hoekstra (CDA) noemden vrijdag vermindering van de nachtvluchten, een lagere CO2-uitstoot en gebruik van de trein in plaats van het vliegtuig als enkele van de voorwaarden.

Het aantal nachtvluchten vanaf Schiphol moet de komende jaren dalen met 20 procent, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bij de bekendmaking van de staatssteun aan KLM. In ‘normale’ tijden, vóór corona, vonden jaarlijks tussen 23.00 uur en 7.00 uur rond de 32.000 vluchten plaats, iets minder dan 90 per nacht.

Door de coronacrisis is het totale aantal vluchten op Schiphol sinds april gekelderd naar een fractie van voorheen, dus ook de nachtvluchten. In de laatst gemeten maand, mei, was het aantal vliegbewegingen gedaald met 87 procent. Het aantal passagiers was nog maar 3 procent van een jaar geleden. Het verschil zit in de bezettingsgraad van de vliegtuigen, menig toestel vloog met slechts een klein aantal passagiers aan boord.

Rekenmodel
Niettemin grijpt de regering terug op scenario’s uit de tijden dat het nog goed ging met de luchtvaart. De gepresenteerde rekenmodellen zijn gebaseerd op herstel tot het niveau van 2019, hoewel dat nog lang niet zeker is.

Hiervan uitgaande moeten de nachtvluchten worden teruggebracht naar 25.000 per jaar. “We willen dat de mensen in de omgeving van Schiphol meer rust krijgen,” zei Cora van Nieuwenhuizen vrijdag. Een tijdschema voor de afbouw is niet gegeven, omdat alles nu afhangt van de vraag in welke mate en wanneer de luchtvaart zich herstelt van corona.

Discrepantie
Er zit een grote discrepantie tussen de staatssteun aan de ene kant en de beperkingen van de nachtvluchten aan de andere kant. Het hulppakket is bedoeld om KLM er weer bovenop te helpen, maar de airline is juist groot geworden met vervoer, via Schiphol, uit verschillende tijdzones.

Veel vluchten uit Noord-Amerika en Azië kwamen – in de tijd vóór corona – vroeg in de morgen op Schiphol binnen, om overstapverkeer in alle richtingen te faciliteren en in Europa zakenmensen de mogelijkheid te geven op tijd te zijn voor afspraken in het hele continent.

Als er een vermindering van nachtvluchten komt, kan KLM dit business model niet langer optimaal uitvoeren. Voorlopig is dit überhaupt  niet aan de orde, omdat herstel van de luchtvaart vermoedelijk nog jaren zal duren.

Uitstoot CO2
Behalve beperking van de nachtvluchten, bedoeld om de omgeving te ontzien, spreekt de regering KLM ook aan op de uitstoot van CO2. Den Haag wil de airline houden aan haar toezegging in 2030 de emissie te hebben verlaagd met 50 procent per passagier, ten opzichte van 2005.

KLM moet dit bereiken met investeringen in zuiniger vliegtuigen en gebruik van meer biobrandstof. Topman Pieter Elbers van KLM heeft al gezegd met deze punten geen moeite te hebben, sterker nog: ze liggen wat hem betreft in lijn met het KLM-beleid.

De trein
Een laatste ‘groene’ punt waar Van Nieuwenhuizen KLM op aanspreekt is het terugdringen van vluchten over kortere afstanden, ten faveure van de trein. Ook op dit punt is KLM het met haar eens, de airline bepleit al enige jaren railvervoer op de kortere vliegroutes, tot ongeveer 700-800 kilometer.

Opnieuw is corona momenteel de spelbreker. De trein en andere middelen van openbaar vervoer zijn wereldwijd een belangrijke verspreider van het virus gebleken, omdat de reizigers dicht op elkaar zitten.

Als gevolg hiervan rijden veel Europese hogesnelheidstreinen, zoals Thalys en Eurostar, al maanden in het geheel niet meer of in zeer beperkte mate. Dit probleem lijkt alleen te kunnen worden opgelost als er een geneesmiddel en/of een vaccin komt tegen corona.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Istanbul grootste hub in 2020

Istanbul grootste hub in 2020

19/01/2021

Istanbul Airport was in 2020 de grootste hub van Europa, gemeten in passagiersaantallen. Of beter gezegd: de Turkse luchthaven slonk het minst van allemaal: min 55 procent. Gemiddeld kromp de…

Vaccinatiecampagne Emirates 

Vaccinatiecampagne Emirates 

18/01/2021

Emirates is maandag begonnen met het vaccineren van het eigen personeel, in samenwerking met de gezondheidsautoriteiten. Inentingen in de Verenigde Arabische Emiraten gingen in december van start. Bij Emirates wordt…

Alleen short haul Norwegian

Alleen short haul Norwegian

16/01/2021

Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze…

Extra test uit UK nu verplicht

Extra test uit UK nu verplicht

15/01/2021

Vanaf heden dient iedereen, ook airline crew, die per vliegtuig in Nederland arriveert vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naast een PCR vlak voor vertrek tevens een antigeentest te hebben…