Home / Luchtvaart / Kaalslag in luchtvaart VS

Kaalslag in luchtvaart VS

Kaalslag in luchtvaart VS

In de Amerikaanse luchtvaart raken in de tweede helft van dit jaar waarschijnlijk vele duizenden mensen hun baan kwijt, omdat corona de omzet van airlines heeft gedecimeerd. Bij de grote drie: Delta, United en American, staan alleen al bijna 80.000 arbeidsplaatsen op het spel.

Dat er sprake zal zijn van een kaalslag staat vast, de grootte ervan hangt af van de vraag in welke mate de markt zich de komende zes maanden zal herstellen. Voorlopig komt het daar niet van, want het corona-virus woedt hevig in de Verenigde Staten, met nog steeds een stijging van het aantal infecties per dag. Donderdag kwamen er 70.000 nieuwe gevallen bij, een dagrecord en meer dan alle Nederlandse corona-patiënten bij elkaar (51.000) sinds eind februari.

Te vroeg
In mei gingen airlines af op inschattingen van de Amerikaanse president Trump, die verkondigde dat de VS over de piek van de besmettingen heen waren. Veel staten hieven lockdowns of andere beperkingen op. Het bleek te vroeg te zijn, want het virus versnelde in de VS juist vanaf juni.

American Airlines, voorheen de grootste maatschappij ter wereld gerekend in aantallen vervoerde passagiers (215 miljoen in 2019), schreef deze week in een brief aan het eigen personeel dat het eerder verwachte herstel in de zomermaanden er ‘helaas’ niet in zit. American houdt er nu rekening mee dat 25.000 van de 128.000 werknemers het bedrijf moeten verlaten.

Nummer twee in de VS: Delta Air Lines (204 miljoen passagiers in 2019), is van plan ten minste 17.000 werknemers ‘te laten gaan’ van de 86.000. De grootste ingreep heeft United Airlines aangekondigd. De nummer drie van de VS heeft een getal genoemd van 36.000 werknemers (op een work force van 93.000) die later dit jaar vrijwillig of verplicht uit dienst zullen moeten.

Hoeveel mensen er bij andere airlines uit zullen moeten, zoals prijsvechter Southwest Airlines (in aantal vervoerde passagiers vergelijkbaar met United: 162 miljoen in 2019) is nog niet duidelijk, maar geen enkele maatschappij komt onder een ingrijpende herstructurering uit.

Het inkrimpen van de airlines zal ook grote gevolgen hebben voor luchthavens en toeleveringsbedrijven: de hele Amerikaanse luchtvaartbranche wordt kleiner en zal met minder mensen toe kunnen.

Momenteel krijgen airlines en andere bedrijven in de VS, net als in Europa en elders, steun van de overheid bij het betalen van lonen, furlough geheten (een Engelse verbastering van verlof). In totaal geeft de federale regering in Washington DC 25 miljard dollar subsidie aan de luchtvaartsector. Maar deze regeling loopt in september af en naar verwachting vallen dan meteen de klappen op de werkvloer.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Heathrow kromp in juli 88 pct

Heathrow kromp in juli 88 pct

11/08/2020

Afgelopen juli reisden 860.000 passagiers via Heathrow, een krimp van 88 procent ten opzichte van juli 2019. De luchthaven constateert dinsdag wel een “lichte stijging” van het verkeer sinds het…

‘Enorme kansen’ BCD Travel

‘Enorme kansen’ BCD Travel

10/08/2020

BCD Travel heeft een nieuwe deal gesloten met SAP Concur voor zakelijke hotelreserveringen. BCD zegt dat overeenkomsten als deze in coronatijd “enorme kansen” bieden om “toegevoegde waarde te blijven leveren”…

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

10/08/2020

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens….