Home / Luchtvaart / Kaalslag in luchtvaart VS

Kaalslag in luchtvaart VS

Kaalslag in luchtvaart VS

In de Amerikaanse luchtvaart raken in de tweede helft van dit jaar waarschijnlijk vele duizenden mensen hun baan kwijt, omdat corona de omzet van airlines heeft gedecimeerd. Bij de grote drie: Delta, United en American, staan alleen al bijna 80.000 arbeidsplaatsen op het spel.

Dat er sprake zal zijn van een kaalslag staat vast, de grootte ervan hangt af van de vraag in welke mate de markt zich de komende zes maanden zal herstellen. Voorlopig komt het daar niet van, want het corona-virus woedt hevig in de Verenigde Staten, met nog steeds een stijging van het aantal infecties per dag. Donderdag kwamen er 70.000 nieuwe gevallen bij, een dagrecord en meer dan alle Nederlandse corona-patiënten bij elkaar (51.000) sinds eind februari.

Te vroeg
In mei gingen airlines af op inschattingen van de Amerikaanse president Trump, die verkondigde dat de VS over de piek van de besmettingen heen waren. Veel staten hieven lockdowns of andere beperkingen op. Het bleek te vroeg te zijn, want het virus versnelde in de VS juist vanaf juni.

American Airlines, voorheen de grootste maatschappij ter wereld gerekend in aantallen vervoerde passagiers (215 miljoen in 2019), schreef deze week in een brief aan het eigen personeel dat het eerder verwachte herstel in de zomermaanden er ‘helaas’ niet in zit. American houdt er nu rekening mee dat 25.000 van de 128.000 werknemers het bedrijf moeten verlaten.

Nummer twee in de VS: Delta Air Lines (204 miljoen passagiers in 2019), is van plan ten minste 17.000 werknemers ‘te laten gaan’ van de 86.000. De grootste ingreep heeft United Airlines aangekondigd. De nummer drie van de VS heeft een getal genoemd van 36.000 werknemers (op een work force van 93.000) die later dit jaar vrijwillig of verplicht uit dienst zullen moeten.

Hoeveel mensen er bij andere airlines uit zullen moeten, zoals prijsvechter Southwest Airlines (in aantal vervoerde passagiers vergelijkbaar met United: 162 miljoen in 2019) is nog niet duidelijk, maar geen enkele maatschappij komt onder een ingrijpende herstructurering uit.

Het inkrimpen van de airlines zal ook grote gevolgen hebben voor luchthavens en toeleveringsbedrijven: de hele Amerikaanse luchtvaartbranche wordt kleiner en zal met minder mensen toe kunnen.

Momenteel krijgen airlines en andere bedrijven in de VS, net als in Europa en elders, steun van de overheid bij het betalen van lonen, furlough geheten (een Engelse verbastering van verlof). In totaal geeft de federale regering in Washington DC 25 miljard dollar subsidie aan de luchtvaartsector. Maar deze regeling loopt in september af en naar verwachting vallen dan meteen de klappen op de werkvloer.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…