Home / Luchtvaart / Jv Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic goedgekeurd

Jv Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic goedgekeurd

Jv Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic goedgekeurd

Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft goedkeuring gegeven aan de koppeling van de twee transatlantische joint ventures tussen Delta Air Lines en Air France-KLM en die tussen Delta en Virgin Atlantic. De EU gaf hier al eerder groen licht voor.

De goedkeuring betreft een zogeheten anti-trust immunity. De vier partners mogen hun vluchten en andere services voortaan op elkaar afstemmen. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden: de airlines moeten jaarlijks aan de Amerikaanse autoriteiten rapporteren en na vijf jaar een gedetailleerd overzicht van hun samenwerking verstrekken.

In mei 2018 tekenden Delta, Air France-KLM en Virgin hun voorgenomenn transatlantische samenwerking, maar de goedkeuring aan weerszijden van de oceaan liet nog ruim een jaar op zich wachten.

Aandeelhouders
Behalve via de jv zijn de drie carriers ook in aandeelhouderschap met elkaar verbonden. Delta heeft een belang van 8,8 procent in Air France-KLM en 49 procent in Virgin Atlantic.

In februari van dit jaar gaven de autoriteiten in de EU toestemming aan Air France-KLM, Delta en de Virgin Group om het eigendom in Virgin Atlantic verder op te splitsen. Air France-KLM zou 31 procent in handen krijgen, afkomstig van de Virgin Group van Richard Branson, die 20 procent zou overhouden.

Met de Amerikaanse goedkeuring van de anti-trust immunity voor de jv is voor deze verhouding in de aandelen van Virgin Atlantic ook de laatste juridische hobbel genomen.

Onder organisaties van reizigers in de Verenigde Staten, zoals de Business Travel Coalition, bestaat veel verzet tegen de jv’s van airlines, die op deze manier de onderlinge concurrentie zouden verminderen, met hogere ticketprijzen als gevolg.

In de praktijk, zoals die op de transatlantische corridor, concurreren airlines nu vooral via jv’s met elkaar. Zo hebben ook British Airways en Lufthansa hun vaste partners aan de overkant, respectievelijk American Airlines en United Airlines.

Jet Airways
Air France-KLM had vorig jaar een nog groter samenwerkingsverband in gedachten. De jv die de Frans-Nederlandse carrier eind 2017 had gesloten met het Indiase Jet Airways zou tevens aansluiting moeten krijgen op de transatlantische jv.

Maar dit plan is mislukt, omdat Jet Airways zo goed als failliet is. De airline uit Mumbai vliegt al sinds begin dit jaar niet meer en de kans op terugkeer is vrijwel nihil. Voor Air France-KLM kwam de ondergang van Jet als een verrassing, twee jaar geleden leek er geen vuiltje aan de lucht. De jv tussen de twee airlines is bevroren. Zowel Air France als KLM hebben een deel van de vluchten van Jet Airways overgenomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…