Home / Luchtvaart / Jv Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic goedgekeurd

Jv Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic goedgekeurd

Jv Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic goedgekeurd

Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft goedkeuring gegeven aan de koppeling van de twee transatlantische joint ventures tussen Delta Air Lines en Air France-KLM en die tussen Delta en Virgin Atlantic. De EU gaf hier al eerder groen licht voor.

De goedkeuring betreft een zogeheten anti-trust immunity. De vier partners mogen hun vluchten en andere services voortaan op elkaar afstemmen. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden: de airlines moeten jaarlijks aan de Amerikaanse autoriteiten rapporteren en na vijf jaar een gedetailleerd overzicht van hun samenwerking verstrekken.

In mei 2018 tekenden Delta, Air France-KLM en Virgin hun voorgenomenn transatlantische samenwerking, maar de goedkeuring aan weerszijden van de oceaan liet nog ruim een jaar op zich wachten.

Aandeelhouders
Behalve via de jv zijn de drie carriers ook in aandeelhouderschap met elkaar verbonden. Delta heeft een belang van 8,8 procent in Air France-KLM en 49 procent in Virgin Atlantic.

In februari van dit jaar gaven de autoriteiten in de EU toestemming aan Air France-KLM, Delta en de Virgin Group om het eigendom in Virgin Atlantic verder op te splitsen. Air France-KLM zou 31 procent in handen krijgen, afkomstig van de Virgin Group van Richard Branson, die 20 procent zou overhouden.

Met de Amerikaanse goedkeuring van de anti-trust immunity voor de jv is voor deze verhouding in de aandelen van Virgin Atlantic ook de laatste juridische hobbel genomen.

Onder organisaties van reizigers in de Verenigde Staten, zoals de Business Travel Coalition, bestaat veel verzet tegen de jv’s van airlines, die op deze manier de onderlinge concurrentie zouden verminderen, met hogere ticketprijzen als gevolg.

In de praktijk, zoals die op de transatlantische corridor, concurreren airlines nu vooral via jv’s met elkaar. Zo hebben ook British Airways en Lufthansa hun vaste partners aan de overkant, respectievelijk American Airlines en United Airlines.

Jet Airways
Air France-KLM had vorig jaar een nog groter samenwerkingsverband in gedachten. De jv die de Frans-Nederlandse carrier eind 2017 had gesloten met het Indiase Jet Airways zou tevens aansluiting moeten krijgen op de transatlantische jv.

Maar dit plan is mislukt, omdat Jet Airways zo goed als failliet is. De airline uit Mumbai vliegt al sinds begin dit jaar niet meer en de kans op terugkeer is vrijwel nihil. Voor Air France-KLM kwam de ondergang van Jet als een verrassing, twee jaar geleden leek er geen vuiltje aan de lucht. De jv tussen de twee airlines is bevroren. Zowel Air France als KLM hebben een deel van de vluchten van Jet Airways overgenomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…

GBT steunt UNICEF

GBT steunt UNICEF

07/08/2019

American Express Global Business Travel (GBT) is samenwerking aangegaan met UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Het partnership maakt deel uit van GBT’s wereldwijd Responsible Business-programma. GBT heeft in…

BCD Travel koopt TMC in VS

BCD Travel koopt TMC in VS

05/08/2019

BCD Travel heeft een van de grootste TMC’s in Noord-Amerika, de Adelman Travel Group, overgenomen. Adelman is een full-service zakenreisbureau in Milwaukee, Wisconsin. “Onze financiële kracht biedt ons de mogelijkheid…