Home / Luchtvaart / Jet (zo goed als) failliet

Jet (zo goed als) failliet

Jet (zo goed als) failliet

Jet Airways vliegt niet meer, na het afketsen van nieuwe leningen. Air France-KLM’s partner is nu zo goed als failliet en de joint venture van de drie airlines is op een fiasco uitgelopen.

In een officiële verklaring die Jet Airways gisteren in Mumbai uitgaf heet het dat alle vluchten worden ‘opgeschort’, maar een wederopstanding van de carrier is onwaarschijnlijk.

De directe aanleiding voor het aan de grond houden van de gehele vloot was het besluit van de State Bank of India om Jet Airways een gevraagd overbruggingskrediet te weigeren. Jet had tot medio vorig jaar nog een operationele vloot van meer dan honderd toestellen, geleased en in eigendom, voor binnenlands vervoer en de long haul.

Maar in de tweede helft van 2018 ontstonden de eerste financiële problemen en daarna ging het bergafwaarts. De ene na de andere leasemaatschappij liet haar vliegtuigen waar Jet gebruik van maakte aan de ketting leggen wegens het niet nakomen van de betalingsverplichtingen.

Jet lijkt vooral het slachtoffer te zijn van de felle concurrentieslag op de binnenlandse markt van India. ‘De laatste weken en maanden heeft het bedrijf er alles aan gedaan om tijdelijk en lange-termijn financiering te regelen. Helaas, ondanks alle inspanningen, heeft de airline nu geen andere keus dan de vluchtoperatie tijdelijk op te schorten,’ zo staat in de persverklaring, die is opgesteld in de derde persoon – alsof Jet Airways buiten zichzelf is getreden.

Dube
De CEO, Vinay Dube, heeft ook nog een persoonlijke versie van de verklaring naar buiten gebracht, met dezelfde inhoud, die op de site staat. Verschil is dat Dube het over ‘wij’ heeft in plaats van Jet Airways. Hij heeft ook nog hoop op een doorstart. ‘Morgen is een nieuwe dag, die ons hoop kan bieden, met nieuwe kansen en nieuwe verwachtingen,’ schrijft Dube. Hij verwijst daarbij naar het biedingsproces voor het verstrekken van leningen aan Jet, dat nog tot 10 mei loopt. ‘Wij zijn actief bezig om te proberen een werkbare oplossing te halen uit het biedingsproces,’ aldus Dube.

Onduidelijk is intussen welk lot de 16.000 werknemers treft. Krijgen ze hun loon nog uitbetaald? Daar lijkt het niet op. De piloten dreigden de afgelopen weken herhaaldelijk met een staking omdat ze drie maanden lang niet zouden zijn betaald. Maar van stakingen kwam het niet, omdat de vliegers beseften dat ze daarmee het proces van desintegratie van Jet Airways alleen maar zouden versnellen.

JV met Air France-KLM
Een ander vraagteken is de joint venture die Jet eind 2017 sloot met Air France en KLM op alle vervoer tussen India en Europa. Volgens Air France-KLM was deze jv in 2018 een groot succes en het enige winstgevende deel van Jet. De vluchten voor de long haul bleven ook lange tijd doorgaan, tot een week geleden.

KLM en Air France nemen passagiers die bij hen hebben geboekt en met Jet via codeshare zouden vliegen over op de eigen vluchten, maar de totale operatie van de drie partners lijkt grote schade te lijden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…