Home / Luchtvaart / Jet stopt vluchten vanaf Amsterdam naar Toronto

Jet stopt vluchten vanaf Amsterdam naar Toronto

Jet stopt vluchten vanaf Amsterdam naar Toronto

Jet Airways, de Indiase partner van Air France en KLM, staakt de vluchten tussen Amsterdam en Toronto, evenals de lijn Parijs-Chennai. Door financiële problemen staat een groot deel van de vloot van de carrier al maanden aan de grond en zijn er simpelweg niet genoeg vliegtuigen meer beschikbaar om alle lijndiensten uit te voeren.

In een persverklaring spreekt Jet vandaag over ‘consolidatie van het netwerk’, wat neerkomt op inkrimping. Veel binnenlandse verbindingen zijn al eerder gestaakt, daar komen nu long haul bestemmingen bij. Vanaf heden vliegt Jet niet meer vanaf Mumbai en Delhi naar Singapore en Colombo. Ook de verbinding tussen Chennai en Parijs is opgeheven.

De airline zegt in de verklaring van plan te zijn ‘binnen enkele dagen’ de lijn tussen Amsterdam en Toronto te staken. Het betreft hier een aansluiting op de verbindingen van Jet vanuit India naar Schiphol.

Jet doet geen mededelingen over de vluchten tussen Amsterdam en Mumbai, maar het is de vraag of deze nog wel doorgang kunnen vinden. Gisteren liet de Europese eigenaar van een Boeing 777-300ER, waarmee Jet Airways vloog, het toestel op Schiphol aan de ketting leggen. De vlucht naar Mumbai moest worden geannuleerd.

Concurrentieslag
Jet Airways is sinds vorig jaar in grote financiële problemen, met name door de concurrentieslag op de binnenlandse markt van India. Het management is naarstig op zoek naar nieuwe geldschieters, maar die zijn nog niet gevonden. In de praktijk werd aanvankelijk alleen de uitvoering van ‘domestic’ getroffen doordat leasemaatschappijen de vliegtuigen van Jet aan de ketting legden. Maar nu kan Jet Airways ook de lease voor long haul toestellen niet meer opbrengen en moet zij snijden in het netwerk.

Oprichter Naresh Goyal legde vorige maand zijn functie als voorzitter van de carrier neer. Investeerders eisten zijn vertrek, als voorwaarde voor een financiële injectie.  De toekomst van Jet is nu ongewis. Het kan uitdraaien op faillissement, nieuwe investeerders kunnen zich melden of bestaande, zoals Etihad, hun belang verhogen. Of het bedrijf wordt in stukken verkocht aan de hoogste bieders.

Wat de situatie voor Air France-KLM betekent is onduidelijk. Eind 2017 tekenden Air France en KLM in Mumbai een joint venture met Jet Airways over verbindingen tussen India en Europa, op een moment dat de vooruitzichten nog rooskleurig waren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

24/06/2019

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en…

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

21/06/2019

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio Iran…

Belang Delta in Korean Air

Belang Delta in Korean Air

20/06/2019

Delta Air Lines heeft een belang van 4,3 procent genomen in de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air. Delta wil de deelname binnenkort opvoeren naar tien procent, maar wacht…

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

20/06/2019

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten…