Home / Luchtvaart / Jet erkent financiële last

Jet erkent financiële last

Jet erkent financiële last

Jet Airways, de Indiase jv-partner van KLM en Air France, erkent haar financiële problemen. De carrier komt met een pakket van maatregelen en heeft nieuw kapitaal aangetrokken.

Jet ontkende onlangs nog dat er iets aan de hand was met het bedrijf in Mumbai, maar verschoof de bekendmaking van de kwartaalcijfers wel van begin naar eind augustus. Naar nu blijkt leed de carrier over de periode april tot en met juni een nettoverlies van omgerekend 190 miljoen dollar. Vinay Dube, de CEO van de airline, noemt als oorzaken de prijsstijging van olie, de devaluatie van de Indiase rupee en ‘de daaruit voortkomende onbalans’.

Jet komt met een ‘scala aan maatregelen’ die de kosten moeten verlagen en de omzet vergroten. Dube: ‘Ik heb veel vertrouwen dat deze stappen snel zullen leiden tot herstel.’ Het bedrijf wil de komende twee jaar besparingen doorvoeren ter waarde van 285 miljoen dollar. Het betreft posten in de gehele onderneming, onder meer door een verhoging van de productiviteit van het personeel.

Bankleningen
Jet is verder de kapitaalmarkt opgegaan en heeft inmiddels leningen kunnen afsluiten met Indiase banken ter waarde van 300 miljoen dollar.

De airline wil later mogelijk ook buitenlandse investeerders aantrekken. De Indiase miljardair Naresh Goyal bezit nu 51 procent van de aandelen en heeft niet aangegeven dat hij daarvan een deel zou willen  verkopen. Goyal, tevens voorzitter van Jet Aiways, prijst de directie en zegt dat het beleid de carrier ‘een gezonde en duurzame financiële basis voor de lange termijn’ zal bieden.

Etihad Airways uit Abu Dhabi is de tweede grote aandeelhouder in Jet met een belang van 24 procent. Etihad verkeert zelf in financiële moeilijkheden en leek eerder dit jaar van plan te zijn de aandelen Jet van de hand te doen. Dat is nog niet gebeurd.

Air France-KLM
Jet Airways heeft sinds eind vorig jaar een joint vernture met KLM en Air France op de routes tussen India en Europa. Deze jv is weer gelinkt aan die van Air France-KLM met Delta Air Lines naar Noord-Amerika. Wat de financiële sores van Jet voor de jv’s betekent is nog onduidelijk.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….