Home / Luchtvaart / Jet Airways en Air France-KLM zetten de bloemetjes buiten

Jet Airways en Air France-KLM zetten de bloemetjes buiten

Jet Airways en Air France-KLM zetten de bloemetjes buiten

Daar zaten ze dan in Mumbai, zij aan zij: de CEO van Air France-KLM,  Jean-Marc Janaillac, en Naresh Goyal, de voorzitter van Jet Airways. Opgetogen – om de nieuwe jv te tekenen en en passant zeventig jaar vluchten van Air France naar India te vieren.

Plaats van handeling was de Roof Top Room van het Trident Oberoi, het prestigieuze hotel in het financiële centrum van India. Achter de twee topmensen stonden hun naaste getrouwen, de drie CEO’s van de afzonderlijke airlines: Pieter Elbers (KLM), Franck Terner (Air France) en  Vinay Dube (Jet Airways).

Aan weerszijden groot uitgelichte foto’s van de Eiffeltoren en de Taj Mahal. Waarom geen foto van Nederland? Nee, het feestelijke gedeelte betrof zeven decennia vluchten van Air France naar India, legde Elbers uit. KLM vliegt al veel langer naar het subcontinent, namelijk 88 jaar. “Over twee jaar zijn we hier weer”, zei Elbers, “om de relatie van 90 jaar te vieren.”

Worst
Die verjaardagen zal de airlines worst zijn, waar het Air France, KLM en Jet om gaat is de onderlinge samenwerking van nu, waar ook de Amerikaanse partner Delta bij is aangehaakt. Delta maakt geen deel uit van de nieuwe tripartite jv en daarom was de CEO niet afgereisd naar Mumbai. Steve Sear, Executive Vice President Global Sales bij Delta, was er wel. Want een van de grote belangen in de samenwerking met Jet schuilt juist in de doorverbindingen via Parijs en Amsterdam naar Noord-Amerika. Delta en Jet hebben geen rechtstreekse vluchten tussen India en de VS.

Naresh Goyal, de oprichter en grootaandeelhouder van Jet, gaf in Mumbai een toelichting op de standpunten van zijn bedrijf. Dat wil zeggen: de charmante Goyal praat veel, maar zegt weinig. Op de meeste vragen gaf hij geen direct antwoord. Zoveel was wel op te maken uit zijn woorden: Europa moet als markt op dit moment de Golf en de rest van Azië voor zich dulden.

Voor Air France-KLM geldt omgekeerd ook dat India met 1,2 miljoen passagiers op jaarbasis tot nu toe een relatief kleine markt was, zeker afgezet tegen het enorme potentieel van het land met meer dan een miljard inwoners. Janaillac rekende voor dat Air France-KLM nu op 1,2 miljoen passagiers per jaar zit.

Door de nieuwe samenwerking met Jet verwacht hij dat dit fors zal oplopen. “India is de zevende economie ter wereld en groeit snel en daarmee ook de vraag naar tickets. Het land zal Frankrijk binnen niet al te lange tijd passeren en komt dan op plaats zes.”

Ook Pieter Elbers denkt dat de ‘enhanced cooperation agreement’, de officiële naam voor de jv met Jet Airways, op voorhand al een succes is. Het marktaandeel van Air France,  KLM en Jet op de routes tussen India en Europa schat hij op 5 tot 6 procent, vóórdat de nieuwe ‘jv’ werd afgesloten.

Door het begin van de overeenkomst verwacht Elbers bijna een verdubbeling, binnen enkele jaren, van dat marktaandeel. Naresh Goyal wilde desgevraagd nog wel een getal plakken op de waarde van de samenwerking: jaarlijks een miljard dollar aan omzet, zei hij, een niveau dat over twee jaar bereikt zal zijn.

Schiphol moet groeien
Blijft er nog een probleem over in Europa: Schiphol is een van de twee aangevlogen hubs door Jet, maar als de geplande groei van het verkeer van en naar India inderdaad doorzet lopen de airlines aan tegen het feit dat er geen slots meer te krijgen zijn in Amsterdam. Het maximum van 500.000 vliegbewegingen is nu echt in zicht. Wat dan?

Elbers desgevraagd: “Er is nog ruimte voor groei, maar de grens op Schiphol is inderdaad dichtbij. Het betekent dat we met de Nederlandse regering om de tafel moeten gaan zitten om de luchthaven verder te ontwikkelen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…