
Jet Airways heeft over het derde kwartaal opnieuw fors verlies geleden: 13 miljard roepie (178 miljoen dollar) als gevolg van hogere brandstofprijzen in combinatie met felle concurrentie op de binnenlandse markt.
De partner van Air France-KLM put hoop uit het feit het verlies van Q2 op Q3 iets terugliep: van 13,2 miljard roepie naar 13 miljard roepie, maar op een kwartaalomzet van 61 miljard roepie (840 miljoen dollar) blijft het negatieve resultaat fors. Ten opzichte van vorig jaar is de teruggang groot. In Q3 van 2017 bleef er bij Jet nog een (kleine) winst van zes miljoen dollar onderaan de streep over.
Uit de winst- en verliesrekening van de carrier uit Mumbai is duidelijk wat er aan de hand is. De omzet steeg met tien procent als reactie op de stijgende vraag, maar intussen vlogen de brandstofkosten omhoog met 59 procent. De prijs van de tickets steeg niet mee, omdat er domestic een grote concurrentieslag plaatsheeft tussen IndiGo, Air India en Jet Airways. De drie grote carriers van India proberen elkaar met bodemtarieven uit de markt te prijzen.
Wat betekent het aanhoudende verlies van Jet Airways voor Air France-KLM? Een jaar geleden sloten de twee partijen een joint venture voor verkeer tussen India en Europa. Bronnen bij Air France-KLM zeggen dat de jv goed functioneert en het best renderende deel van Jet is.

