
EasyJet heeft dinsdag de jaarcijfers 2019/20 gepubliceerd waar vorige maand al op vooruit was gelopen. De prijsvechter bevestigt het zware nettoverlies: omgerekend 1,2 miljard euro. Door corona halveerde het aantal vervoerde passagiers.
EasyJet kent een gebroken boekjaar dat loopt van 1 oktober tot en met 30 september. Juist in 2019/20 ligt er een precieze cesuur tussen de twee jaarhelften: terwijl H1 (oktober, november, december 2019 en januari, februari, maart 2020) nog heel goed was voor de Britse vervoerder, sloeg corona vanaf april hard toe. Voor het hele boekjaar was de terugloop in aantallen passagiers 50 procent was, in H2 (april tot en met september) ging dit met 70 procent naar beneden.
In financiële getallen leidde de krimp tot een nettoverlies van 1,079 miljard pond (1,2 miljard euro). In het vorige boekjaar maakte easyJet een winst van 349 miljoen pond. Voor de eerste helft van 2020/21 verwacht easyJet op 20 procent van de capaciteit te zullen vliegen.
Toch toont topman Johan Lundgren zich in een verklaring optimistisch en wijst op de sterke kaspositie van het bedrijf, dat geen staatssteun heeft aangevraagd in de UK. “We hebben krachtig en vastberaden gereageerd, verliezen geminimaliseerd, cash burn verminderd en het grootste kostenreductie- en herstructureringsprogramma van ons bestaan gelanceerd, alles terwijl we meer dan 3,1 miljard pond aan liquiditeit hebben opgehaald,” aldus Lundgren.

