
De Europese Commissie heeft donderdag goedkeuring gegeven aan de doorstart van Alitalia onder de nieuwe naam Italia Trasporto Aereo (ITA), per medio oktober.
Brussel en Rome hebben maanden onderhandeld over een nieuwe luchtvaartmaatschappij voor Italië. De Commissie wilde voorkomen dat het kwakkelende Alitalia in dezelfde vorm zou doorgaan en de torenhoge schulden mee zou nemen. ITA zou aanvankelijk in april in bedrijf komen, maar de twee partijen konden het pas deze week eens worden. De Commissie heeft hierbij aangetekend dat onderzoek naar de (mogelijk ongeoorloofde) staatshulp die Alitalia kreeg zal doorgaan.
ITA komt met een aanvangskapitaal van 700 miljoen euro, waarmee een deel van de bezittingen van Alitalia worden gekocht. ITA mag 52 van 86 vliegtuigen van Alitalia overnemen. De Europese Commissie stond er ook op dat het marktmechanisme zijn werk zou doen. Daarom mag ITA niet zomaar de merknaam Alitalia overnemen, maar komt er een openbare aanbesteding op dit punt. Verder krijgt ITA slechts een deel van de slots van Alitalia: op Milaan Linate gaat het om 85 procent, op Rome Fiumicino 43 procent..
Het aantal banen zal in eerste instantie een stuk lager uitvallen. Bij Alitalia zijn 11.000 mensen in dienst; rond de 3.000 van hen gaan over naar ITA als vliegend personeel. Nog eens 4.000 werknemers zullen in gronddivisies aan de slag kunnen. Dit betekent dat de banen van 4.000 mensen op de tocht staan.
Intussen kan de coronacrisis een voordeel zijn voor ITA. De hele internationale luchtvaart ligt al vijftien maanden grotendeels plat en alle airlines hebben het moeilijk. De komst van een nieuwe carrier in een markt die floreert zou veel lastiger zijn geweest door de aanwezigheid van sterke concurrenten. ITA ziet de toekomst optimistisch in en schat de omzet in 2025 op 3,3 miljard, meer dan de opbrengsten van Alitalia de laatste jaren.
Foto © Alitalia

