
Italia Trasporto Aereo (ITA) heeft afgelopen week Alitalia opgevolgd als lid van SkyTeam, de alliantie waar ook KLM en Air France deel van uitmaken.
ITA Airways nam op 15 oktober de vluchten van het failliete Alitalia over. In feite is het een doorstart van de oude maatschappij in sterk afgeslankte vorm. Alitalia sloot zich in 2001 aan bij SkyTeam, drie jaar vóór KLM die stap zette.
Italië is een grote en sterke luchtvaartmarkt en het ligt voor de hand dat SkyTeam hier toegang wilde blijven hebben. Toch was het niet meteen duidelijk of ITA zich zou aansluiten bij deze alliantie, de ‘nieuwe’ airline had ook de overstap kunnen maken naar een van de twee concurrerende samenwerkingsverbanden (Oneworld, Star Alliance) of zonder partners verder te gaan.
Natuurlijk
Voor Alfredo Altavilla, de uitvoerend voorzitter van ITA, was deelname aan SkyTeam evenwel een ‘natuurlijke stap,’ zo zei hij afgelopen week. “Hierdoor kunnen we een wereldwijd netwerk blijven bieden aan klanten van en naar Italië. We kijken uit naar nauwe samenwerking met onze SkyTeam-partners om de start van ons bedrijf als Italiaanse flag carrier te ondersteunen.”
Hoe het met ITA gaat na twee weken is nog niet duidelijk. De carrier profiteert, zoals de hele luchtvaartbranche, momenteel van het herstel van de vraag naar vliegreizen. Aan de andere kant zit ITA Airways voor een deel met het verleden van Alitalia opgescheept, zoals personeel en vloot. De vraag is of het nieuwe leiderschap wel slaagt in waar zijn voorgangers steeds faalden: van Alitalia/ITA een winstgevende onderneming maken.
De grote concurrenten op de Italiaanse markt zijn easyJet, Ryanair en Lufthansa, die op alle mogelijke manieren zullen proberen het leven van ITA zuur te maken.

