Home / Luchtvaart / ITA opvolger van Alitalia

ITA opvolger van Alitalia

ITA opvolger van Alitalia

De Italiaanse regering heeft de oprichting van een nieuwe staatsluchtvaartmaatschappij bekendgemaakt, als opvolger van het sinds 2017 technisch failliete Alitalia. Onduidelijk is nog hoe de naam luidt: Alitalia Ita, ITAliana of kortweg ITA.

ITA (Italia Trasporti Aereo) is in feite de tweede doorstart, na die in 2009, van Alitalia. De vloot, de gebouwen, het personeel: alles is straks afkomstig van de oude airline. De regering van premier Giuseppe Conte heeft drie miljard euro beschikbaar gesteld om de overgang te financieren.

Alitalia was sinds 2017 technisch failliet, maar vloog al die tijd vrijwel ongewijzigd door, onder staatstoezicht. Toen corona zich begin dit jaar manifesteerde en Italië aanvankelijk zeer hard trof, stond Alitalia nagenoeg geheel aan de grond en had de carrier ook feitelijk failliet moeten gaan.

Nationalisatie
Conte vond dat evenwel onacceptabel en nationaliseerde het bedrijf, met de belofte te komen tot een reorganisatie, onder een nieuwe naam. In juni hervatte Alitalia haar vluchtschema, zij het met een aanzienlijk lagere frequentie en veel minder vervoerde passagiers.

En nu komt er dus een ‘nieuwe’ Italiaanse carrier, gebouwd op de fundamenten van Alitalia. Minister van Transport Paola De Micheli spreekt in een verklaring over “een hoeksteen voor de revitalisatie van het Italiaanse luchtverkeer.” De bewindsvrouw noemt de maatschappij ITAliana of ITA. Media in Rome denken dat het Alitalia Ita wordt.

De Micheli verzekerde dat geen van de 12.000 banen van Alitalia verloren zullen gaan en dat de vloot ook nagenoeg dezelfde omvang van honderd toestellen zal houden. De vraag is of zij dat waar kan maken. Het plan voor ITA zal binnen dertig dagen moeten worden voorgelegd aan de Europese Commissie.

De voorheen strenge regels uit Brussel voor staatssteun zijn door corona weliswaar versoepeld, maar er zijn wel grenzen. Met het volledig overeind houden van het oude Alitalia onder een nieuwe naam, gaat De Micheli mogelijk te ver.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….