Home / Luchtvaart / ITA opvolger van Alitalia

ITA opvolger van Alitalia

ITA opvolger van Alitalia

De Italiaanse regering heeft de oprichting van een nieuwe staatsluchtvaartmaatschappij bekendgemaakt, als opvolger van het sinds 2017 technisch failliete Alitalia. Onduidelijk is nog hoe de naam luidt: Alitalia Ita, ITAliana of kortweg ITA.

ITA (Italia Trasporti Aereo) is in feite de tweede doorstart, na die in 2009, van Alitalia. De vloot, de gebouwen, het personeel: alles is straks afkomstig van de oude airline. De regering van premier Giuseppe Conte heeft drie miljard euro beschikbaar gesteld om de overgang te financieren.

Alitalia was sinds 2017 technisch failliet, maar vloog al die tijd vrijwel ongewijzigd door, onder staatstoezicht. Toen corona zich begin dit jaar manifesteerde en Italië aanvankelijk zeer hard trof, stond Alitalia nagenoeg geheel aan de grond en had de carrier ook feitelijk failliet moeten gaan.

Nationalisatie
Conte vond dat evenwel onacceptabel en nationaliseerde het bedrijf, met de belofte te komen tot een reorganisatie, onder een nieuwe naam. In juni hervatte Alitalia haar vluchtschema, zij het met een aanzienlijk lagere frequentie en veel minder vervoerde passagiers.

En nu komt er dus een ‘nieuwe’ Italiaanse carrier, gebouwd op de fundamenten van Alitalia. Minister van Transport Paola De Micheli spreekt in een verklaring over “een hoeksteen voor de revitalisatie van het Italiaanse luchtverkeer.” De bewindsvrouw noemt de maatschappij ITAliana of ITA. Media in Rome denken dat het Alitalia Ita wordt.

De Micheli verzekerde dat geen van de 12.000 banen van Alitalia verloren zullen gaan en dat de vloot ook nagenoeg dezelfde omvang van honderd toestellen zal houden. De vraag is of zij dat waar kan maken. Het plan voor ITA zal binnen dertig dagen moeten worden voorgelegd aan de Europese Commissie.

De voorheen strenge regels uit Brussel voor staatssteun zijn door corona weliswaar versoepeld, maar er zijn wel grenzen. Met het volledig overeind houden van het oude Alitalia onder een nieuwe naam, gaat De Micheli mogelijk te ver.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…