
De Italiaanse regering heeft de oprichting van een nieuwe staatsluchtvaartmaatschappij bekendgemaakt, als opvolger van het sinds 2017 technisch failliete Alitalia. Onduidelijk is nog hoe de naam luidt: Alitalia Ita, ITAliana of kortweg ITA.
ITA (Italia Trasporti Aereo) is in feite de tweede doorstart, na die in 2009, van Alitalia. De vloot, de gebouwen, het personeel: alles is straks afkomstig van de oude airline. De regering van premier Giuseppe Conte heeft drie miljard euro beschikbaar gesteld om de overgang te financieren.
Alitalia was sinds 2017 technisch failliet, maar vloog al die tijd vrijwel ongewijzigd door, onder staatstoezicht. Toen corona zich begin dit jaar manifesteerde en Italië aanvankelijk zeer hard trof, stond Alitalia nagenoeg geheel aan de grond en had de carrier ook feitelijk failliet moeten gaan.
Nationalisatie
Conte vond dat evenwel onacceptabel en nationaliseerde het bedrijf, met de belofte te komen tot een reorganisatie, onder een nieuwe naam. In juni hervatte Alitalia haar vluchtschema, zij het met een aanzienlijk lagere frequentie en veel minder vervoerde passagiers.
En nu komt er dus een ‘nieuwe’ Italiaanse carrier, gebouwd op de fundamenten van Alitalia. Minister van Transport Paola De Micheli spreekt in een verklaring over “een hoeksteen voor de revitalisatie van het Italiaanse luchtverkeer.” De bewindsvrouw noemt de maatschappij ITAliana of ITA. Media in Rome denken dat het Alitalia Ita wordt.
De Micheli verzekerde dat geen van de 12.000 banen van Alitalia verloren zullen gaan en dat de vloot ook nagenoeg dezelfde omvang van honderd toestellen zal houden. De vraag is of zij dat waar kan maken. Het plan voor ITA zal binnen dertig dagen moeten worden voorgelegd aan de Europese Commissie.
De voorheen strenge regels uit Brussel voor staatssteun zijn door corona weliswaar versoepeld, maar er zijn wel grenzen. Met het volledig overeind houden van het oude Alitalia onder een nieuwe naam, gaat De Micheli mogelijk te ver.

