Home / Luchtvaart / Iran koopt Airbussen

Iran koopt Airbussen

Iran koopt Airbussen

Iran heeft onmiddellijk geprofiteerd van de opheffing van de Westerse boycot door bij Airbus een grote order te plaatsen. Airbus levert flag carrier Iran Air 114 toestellen tegen een geschatte waarde van ongeveer 10 miljard euro.

Het gaat om een combinatie van nieuwe en tweedehands vliegtuigen uit de ‘families’ van de A320 en A340. De viermotorige A340’s worden door Airbus niet meer gebouwd, omdat nieuwere types van vergelijkbare grootte, met twee motoren, zoals de A330 en de A350 veel efficiënter met brandstof omgaan. Maar het olieproducerende Iran wil zo snel mogelijk de sterk verouderde vloot van Iran Air veranderen; tweedehands A340’s zijn al binnen een half jaar te leveren. De Iraanse regering wil op termijn veel meer vliegtuigen en kijkt alvast naar de Airbus A350 en de A380. Ook met Boeing is contact over Boeing 737’s en Boeing 777’s.

Iran Air vliegt nu veel toestellen die meer dan dertig jaar oud zijn, waaronder A300’s en Boeing 747-200’s. Wat de carrier vooral parten speelde was dat ook onderdelen voor de vliegtuigen door de sancties niet beschikbaar waren. Als gevolg hiervan waren Iraanse vliegtuigen veel vaker betrokken bij ongelukken dan het wereldgemiddelde.

Sancties
Tien jaar lang was de handel tussen Europa en Iran ernstig verstoord door het nucleaire programma van de islamitische republiek, dat leidde tot een economische boycot. Maar na lange onderhandelingen stemde Teheran in 2015 definitief in met ontmanteling van de (veronderstelde) bouw van kernwapens. Afgelopen vrijdag maakte het Internationaal Atoomagentschap AEA, een onderdeel van de Verenigde Naties, bekend dat Iran aan alle afspraken daarover heeft voldaan en officieel kernwapenvrij is. Achter de schermen waren er al jaren besprekingen tussen Iran en Westerse bedrijven, zoals Airbus, om, zodra het licht op groen zou staan, de handel te normaliseren.

Met de Verenigde Staten waren de economische banden veel langer verstoord, sinds de islamitische revolutie van 1979 die een einde maakte aan het pro-Amerikaanse regime van de sjah. Behalve de concessies die Iran heeft gedaan op het gebied van kernwapens speelt ook de Iraanse rol in de oorlog in het Midden-Oosten een rol. Het shi’itische Iran is een felle bestrijder van de terroristische beweging IS, die soennitisch is en Iran is als zodanig in de praktijk een bondgenoot geworden van het Westen.

Naar verwachting zal de dooi tussen Iran en het Westen verder gaan. Op 24 en 25 heeft er in Teheran voor het eerst een internationale luchtvaartconferentie plaats van kenniscentrum CAPA. Er is wel een grens, nog. Een verzoek van Zakenreis om deze conferentie te mogen bijwonen, werd door de Iraniërs niet gehonoreerd met het argument dat er voor de pers “niet voldoende ruimte” was.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….