Home / Luchtvaart / Interesse Air France-KLM in overname van Alitalia

Interesse Air France-KLM in overname van Alitalia

Interesse Air France-KLM  in overname van Alitalia

Air France-KLM heeft volgens Italiaanse media toch interesse in overname van het failliete Alitalia. Er zou een bod op komst zijn, samen met de Amerikaanse partner Delta Air Lines.

Zakenblad Il Sole 24 Or schrijft dat de Frans-Nederlandse combinatie ook de Britse prijsvechter easyJet bij de deal wil betrekken. Vorig jaar werd in een soortgelijke situatie de failliete boedel van het Duitse airberlin verdeeld tussen Lufthansa en easyJet.

Air France-KLM, jarenlang aandeelhouder in Alitalia, had in 2014 de mogelijkheid een meerderheidsbelang te verwerven in de Italiaanse branchegenoot, maar achtte het risico te groot. Die inschatting bleek te kloppen. Concurrent Etihad investeerde wel in Alitalia en kreeg een belang van 49 procent. De missie van de Arabische carrier liep uit op een faliekante mislukking, met een miljardenverlies. In mei 2017 trok Etihad zich terug, waarna Alitalia meteen failliet ging.

Onder curatele
De carrier is sindsdien onder curatele gesteld en wordt geleid door drie Italiaanse bewindvoerders. De vliegoperatie is min of meer normaal. De zoektocht naar een nieuwe eigenaar had aanvankelijk eind 2017 moeten zijn voltooid, maar kreeg een verlenging tot april 2018. Nieuw uitstel is niet ondenkbaar.

Verscheidene gegadigden hebben zich gemeld, waaronder Ryanair en Lufthansa. De Duitse carrier zou bereid zijn 500 miljoen euro te betalen voor Alitalia en een grote reorganisatie willen doorvoeren.

Hoewel bij Air France-KLM de bedenkingen over de slaagkans van een ‘nieuw Alitalia’ blijven bestaan, spelen bij het concern in Parijs ook strategische overwegingen een rol. Als Lufthansa er inderdaad met de buit vandoor zou gaan, krijgt de Duitse concurrent er veel macht bij op de Europese markt. En dat terwijl Alitalia altijd onderdeel is geweest – en nog is – van de alliantie SkyTeam, met onder meer Air France, KLM en Delta.

Alitalia maakt ook nog steeds onderdeel uit van de transatlantische joint venture tussen Delta, Air France en KLM. Delta kreeg op haar beurt eind 2017 een belang van tien procent in Air France-KLM. Er is veel vraag naar stoelen op de markt tussen Italië en de Verenigde Staten; Delta oefent daarom mogelijk druk uit op Air France-KLM om de Italiaanse belangen veilig te stellen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…