Lufthansa-dochter Eurowings voltooit vandaag na negen maanden een integratieproces van vliegtuigen en personeelsleden, afkomstig van het failliete Air Berlin.
Air Berlin, jarenlang de tweede speler op de Duitse markt, ging in augustus 2017 failliet, maar vloog nog door tot oktober 2017 toen het definitief schluss was . Lufthansa en easyJet namen daarna een deel van de vliegtuigen en duizenden personeelsleden van de opgedoekte concurrent over. Bij EasyJet ging het om 25 toestellen en duizend werknemers van Air Berlin, Lufthansa slokte namens Eurowings het drievoudige op: 77 vliegtuigen en 3.000 werknemers.
Duitse markt
Eurowings, de prijsvechter in de Lufthansa-groep, begon eind 2017 aan de integratie van de vliegtuigen in de vloot en het inwerken van personeel. Deze operatie is nu na driekwart jaar voltooid. ‘We hebben in minder dan 40 weken een groot deel van de vluchtcapaciteit, die verdwenen was door het wegvallen van Air Berlin, opnieuw voor miljoenen passagiers beschikbaar gemaakt,’ zegt de CEO, Thorsten Dirks, in een verklaring. ‘Daarmee is een ineenstorting van het Duitse luchtverkeer voorkomen, terwijl Eurowings haar positie op de Europese luchtvaartmarkt heeft uitgebouwd.’
Eurowings zegt door de extra capaciteit marktleider te zijn op zes Duitse luchthavens: Keulen, Düsseldorf, Stuttgart, Hamburg, Neurenberg en Hannover. Brussels Airlines is vorig jaar ook ingedeeld bij de divisie Eurowings, maar het lijkt er vooralsnog op dat de Belgische maatschappij onder eigen naam zal blijven doorvliegen.

