Home / Luchtvaart / ICAO-norm voor CO2-reductie nieuwe vliegtuigen

ICAO-norm voor CO2-reductie nieuwe vliegtuigen

ICAO-norm voor CO2-reductie nieuwe vliegtuigen

De wereldburgerluchtvaartorganisatie ICAO heeft een nieuwe norm vastgelegd die de CO2-uitstoot van nieuwe vliegtuigen moet beteugelen. De bestuursraad van ICAO, bestaande uit vertegenwoordigers van 36 landen, heeft dit besluit genomen.

ICAO ressorteert onder de Verenigde Naties; alle lidstaten van de VN zijn ook lid van ICAO. De nieuwe milieunorm is opgenomen in Volume III van bijlage 16 van het Verdrag van Chicago. De standaard gaat vanaf 2020 gelden voor nieuwe vliegtuigontwerpen. Voor nieuwe types van bestaande vliegtuigen geldt dat de productie vanaf 2023 moet voldoen aan de nieuwe norm. Types die in productie zijn, kunnen na 2028 alleen nog toestellen afleveren die voldoen aan de nieuwe regels.

“Baanbrekende ontwikkelingen,” zo kondigde ICAO de maatregelen aan. ICAO-voorzitter Olumuyiwa Benard Aliu: “De burgerluchtvaart is de eerste sector die een ontwerp voor een wereldwijde certificatie standaard introduceert. In oktober vorig jaar namen de ICAO-lidstaten het nieuwe CO2-compensatie en reductieprogramma voor de internationale luchtvaart aan (CORSIA, red.). Deze ontwikkelingen bevestigen ons leiderschap in het waarborgen van een duurzaam en ecologisch verantwoorde toekomst voor de burgerluchtvaart.”

Buiten de luchtvaart is niet iedereen onder de indruk van ICAO’s inspanningen om luchtvaart-emissies te verminderen. De maatregelen hebben te lang op zich laten wachten vinden critici. Het CORSIA-plan zou ook een te lange periode van vrijwilligheid kennen waardoor landen en airlines zich, bij voorbeeld door financiële druk, minder gelegen laten liggen aan de afspraken.

De Nederlandse Climate Neutral Group (CNG) trok eerder al aan de bel omdat zij vindt dat de luchtvaart haar eigen uitstoot onderschat. Behalve CO2 moeten ook andere schadelijke gassen in de berekening worden meegenomen, redeneert CNG, zoals stikstof. Hiermee gaat de totale uitstoot aan schadelijke stoffen door vliegtuigen met een factor twee omhoog.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….