Home / Luchtvaart / IATA: zakenreizigers hebben vertrouwen in vliegen

IATA: zakenreizigers hebben vertrouwen in vliegen

IATA: zakenreizigers hebben vertrouwen in vliegen

Volgens IATA hebben de meeste zakenreizigers vertrouwen in de veiligheidsmaatregelen die luchtvaartmaatschappijen in verband met corona hebben getroffen. Ook ondersteunen ze de mondkapjesverplichting aan boord, althans voor de nabije toekomst.

Dit komt naar voren uit een recente poll van de luchtvaartorganisatie, waarbij wereldwijd zo’n 290 airlines zijn aangesloten. De passagiersenquête vond in juni in 11 landen plaats onder 4700 reizigers. Daar kwam tevens uit naar voren dat een meerderheid van de ondervraagde reizigers een beetje moe wordt van al het gedoe rond COVID-19-protocollen. Waaronder verwarring en onzekerheid over reisregels, testvereisten en de soms ‘buitensporige testkosten’ voor het aan boord mogen gaan.

Een paar uitkomsten van de poll:
85% van de ondervraagden gelooft dat vliegtuigen grondig worden gereinigd en gedesinfecteerd;
65% is het ermee eens dat de lucht in een vliegtuig zo schoon is als in een operatiekamer;
89% vindt dat de beschermende maatregelen goed worden uitgevoerd;
86% is voorstander van de strikte handhaving van de maskerregels, hoewel een meerderheid vindt dat het maskerbeleid zo snel mogelijk uit de wereld moet.

Willie Walsh, sinds april jl. de bestuursvoorzitter van IATA, is blij met het vertrouwen van de meeste reizigers in de maatregelen aan boord. “Ze steunen voortzetting van deze noodzakelijke protocollen zolang als nodig is,” zegt hij in een verklaring. “Maar ze willen ook niet dat de maatregelen permanent worden. In de tussentijd moeten we allemaal de regels en de veiligheid van onze medepassagiers respecteren. Het is onaanvaardbaar dat het aantal ernstige passagiersincidenten is verdubbeld ten opzichte van 2019. De toename van fysiek geweld geeft reden tot grote bezorgdheid.”

Doorstart luchtvaart vraagt om nieuwe maatregelen
Tegelijkertijd wijst IATA erop dat overheden zich beter moeten voorbereiden op een ‘doorstart’ van het vliegen als de pandemie eenmaal onder controle is. Bijna twee derde van de respondenten geeft immers aan om binnen enkele maanden na het indammen van corona weer op reis te zullen gaan. Om chaos op luchthavens te voorkomen, zouden de autoriteiten er alles aan moeten doen om de papieren rompslomp te vervangen door digitale oplossingen, zoals de IATA Travel Pass voor vaccin- en testdocumentatie. “Negen van de tien respondenten willen het liefst een mobiele app gebruiken om hun reisgezondheidsreferenties op te slaan,” zegt Walsh. “Maar de meeste reizigers zullen de app alleen gebruiken als ze volledige controle hebben over hun vaccin- en testgegevens. Nu is het tijd voor overheden om digitale oplossingen te faciliteren om drukte en wanorde op luchthavens te voorkomen als het reizen begint terug te keren.”

Hansmaarten Tromp
Door: | hansmaarten[at]xs4all.nl
Hansmaarten Tromp is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….