Home / Luchtvaart / IATA wil betere checks op  goedkeuring vliegtuigen

IATA wil betere checks op  goedkeuring vliegtuigen

IATA wil betere checks op  goedkeuring vliegtuigen

Naar aanleiding van de ongelukken met de Boeing 737 MAX heeft IATA nogmaals benadrukt dat nieuwe vliegtuigtypes voortaan moeten worden goedgekeurd door meerdere partijen. Dit heeft  Gilberto López Meyer, senior vice president safety & flight operations van de brancheorganisatie, gezegd.

“Vliegtuigen verongelukken zelden en twee ongelukken binnen enkele maanden van hetzelfde type toestellen is helemaal zeer zeldzaam,” aldus López Meyer tijdens de mediadagen van IATA, in verwijzing naar de twee crashes van MAX-vliegtuigen, in oktober 2018 en maart 2019, die aan 346 mensen het leven kostten.

Naderhand kwam naar buiten dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de enige was geweest die certificering voor de nieuwe Boeing 737 MAX had afgegeven. Instanties in andere continenten, zoals Europa, namen deze goedkeuring klakkeloos over.

Verder bleek dat de certificering van de MAX door de FAA overhaast was uitgevoerd, waarbij een deel van de taken aan Boeing zelf was uitbesteed. Na de tweede crash, op 10 maart dit jaar, kwamen alle MAX-toestellen die wereldwijd in dienst waren op last van de autoriteiten aan de grond te staan.

Terugkeer MAX
Deze situatie bestaat nog steeds en het is vooralsnog onduidelijk wanneer het toesteltype weer mag vliegen. In de Verenigde Staten is een onderzoek gaande naar het handelen van Boeing en de FAA.

Naar verwachting zal de MAX niettemin in het eerste kwartaal van 2020 een nieuwe certificering krijgen in de VS. IATA bepleit nu ‘wederzijdse erkenning’ hiervan, tussen instanties in meerdere landen, zodat ze elkaars werk kunnen checken. López Meyer: “Dit is cruciaal, niet alleen voor de B737 MAX, maar voor alle toekomstige toestellen.”

IATA hecht verder veel waarde aan herstel van vertrouwen onder passagiers en werknemers van airlines in de MAX. De vraag is of dat zal gebeuren. Met name onder het publiek heeft de Boeing 737 MAX een slechte naam opgebouwd.

‘2019 was veilig jaar’
Ondanks de crisis rond de MAX was 2019 een relatief veilig jaar voor de luchtvaart, zegt López Meyer. Er hadden zes fatale ongelukken plaats (tussen 1 januari en 2 december) die in totaal aan 227 mensen het leven kostten. De grootste crash was die van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, op 10 maart, met 157 slachtoffers als gevolg.

In 2018 vonden er elf vliegtuigongelukken plaats, met 523 doden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…