
IATA en de African Airline Association (AFRAA) hebben in Sydney een memorandum of understanding (MoU) getekend om hun samenwerking te verbeteren.
Afrika is het zorgenkind van de International Air Transport Association, IATA. Het continent met 1,2 miljard mensen, bungelt al sinds mensenheugenis onderaan in de vervoerscijfers en had lange tijd een zwak ‘safety record’.
Maar zie daar: op dat punt heeft Afrika enorme stappen gezet. Vorig jaar had er geen enkel groot vliegtuigongeluk plaats in het hele werelddeel. IATA zegt dat dit mede het resultaat is van de assistentie die de organisatie over een reeks van jaren heeft gegeven aan Afrikaanse leden.
Geen airlines
In ontwikkelingen van de verbindingen en financieel gezien doet het continent het nog steeds niet goed en dat baart IATA zorgen. In een tijd dat de luchtvaart naar grote hoogte is gestegen en op vrijwel alle continenten winstgevendheid de boventoon voert, valt Afrika uit de toon.
In sommige landen met veel inwoners, zoals Nigeria en Oeganda bestaan geen airlines van betekenis meer; de inwoners zijn er afhankelijk van andere carriers. De snelste verbindingen tussen sommige landen lopen via Europa.
Van de grote airlines in Afrika is alleen Ethiopian een goedlopend en winstgevend bedrijf. South African Airlines en EgyptAir boeken al jaren verlies en lijken geen manier te kunnen vinden om die deplorabele situatie te veranderen. De regeringen van beide landen houden de maatschappijen in de lucht.
Kenya Airways en KLM
Kenya Airways (KQ), een andere belangrijke Afrikaanse carrier – KLM heeft er een belang in – zit in een overgangssituatie. Ook KQ is verliesgevend, maar er is een herstructurering aan de gang, onder leiding van de Poolse CEO Sebastian Mikosz en dit lijkt effect te hebben.
IATA heeft nu toegezegd Afrikaanse carriers verder te helpen in het ontwikkelen van hun netwerk en het op orde brengen van de boekhouding.

