Home / Luchtvaart / IATA wil Afrika opkrikken

IATA wil Afrika opkrikken

IATA wil Afrika opkrikken

IATA en de African Airline Association (AFRAA) hebben in Sydney een memorandum of understanding (MoU) getekend om hun samenwerking te verbeteren.

Afrika is het zorgenkind van de International Air Transport Association, IATA. Het continent met 1,2 miljard mensen, bungelt al sinds mensenheugenis onderaan in de vervoerscijfers en had lange tijd een zwak ‘safety record’.

Maar zie daar: op dat punt heeft Afrika enorme stappen gezet. Vorig jaar had er geen enkel groot vliegtuigongeluk plaats in het hele werelddeel. IATA zegt dat dit mede het resultaat is van de assistentie die de organisatie over een reeks van jaren heeft gegeven aan Afrikaanse leden.

Geen airlines
In ontwikkelingen van de verbindingen en financieel gezien doet het continent het nog steeds niet goed en dat baart IATA zorgen. In een tijd dat de luchtvaart naar grote hoogte is gestegen en op vrijwel alle continenten winstgevendheid de boventoon voert, valt Afrika uit de toon.

In sommige landen met veel inwoners, zoals Nigeria en Oeganda bestaan geen airlines van betekenis meer; de inwoners zijn er afhankelijk van andere carriers. De snelste verbindingen tussen sommige landen lopen via Europa.

Van de grote airlines in Afrika is alleen Ethiopian een goedlopend en winstgevend bedrijf. South African Airlines en EgyptAir boeken al jaren verlies en lijken geen manier te kunnen vinden om die deplorabele situatie te veranderen. De regeringen van beide landen houden de maatschappijen in de lucht.

Kenya Airways en KLM
Kenya Airways (KQ), een andere belangrijke Afrikaanse carrier – KLM heeft er een belang in – zit in een overgangssituatie. Ook KQ is verliesgevend, maar er is een herstructurering aan de gang, onder leiding van de Poolse CEO Sebastian Mikosz en dit lijkt effect te hebben.

IATA heeft nu toegezegd Afrikaanse carriers verder te helpen in het ontwikkelen van hun netwerk en het op orde brengen van de boekhouding.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
6,9 mld euro verlies voor IAG

6,9 mld euro verlies voor IAG

27/02/2021

De International Airlines Group, met BA en Iberia, heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van 6,9 miljard euro, vergelijkbaar met dat van concurrent Air France-KLM. De terugval van IAG (British…

Accor: het licht blijft aan

Accor: het licht blijft aan

26/02/2021

Accor heeft vorig jaar een verlies geleden van bijna twee miljard euro, maar topman Bazin benadrukt dat de meeste hotels van de keten nog open zijn, ‘het licht is aan.’…

Jaarverlies NS 2,58 mld euro 

Jaarverlies NS 2,58 mld euro 

25/02/2021

NS heeft in 2020 door de coronacrisis een verlies geleden van 2,58 miljard euro, zo is donderdag bekendgemaakt. De Nederlandse en Britse regeringen hielden het bedrijf in het spoor, met…

Nieuwe Embraer voor KLM

Nieuwe Embraer voor KLM

25/02/2021

De eerste Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag aangekomen op Schiphol. Dit type toestel – zuiniger dan zijn voorgangers – wordt ondanks de coronacrisis per 1 maart opgenomen in…

Capuano CEO van Marriott

Capuano CEO van Marriott

24/02/2021

De commissarissen van Marriott hebben Tony Capuano benoemd tot CEO, als opvolger van de vorige week overleden Arne Sorenson. Capuano was meteen al aangesteld als plaatsvervanger. Capuano (55) is sinds…