Home / Luchtvaart / IATA wil Afrika opkrikken

IATA wil Afrika opkrikken

IATA wil Afrika opkrikken

IATA en de African Airline Association (AFRAA) hebben in Sydney een memorandum of understanding (MoU) getekend om hun samenwerking te verbeteren.

Afrika is het zorgenkind van de International Air Transport Association, IATA. Het continent met 1,2 miljard mensen, bungelt al sinds mensenheugenis onderaan in de vervoerscijfers en had lange tijd een zwak ‘safety record’.

Maar zie daar: op dat punt heeft Afrika enorme stappen gezet. Vorig jaar had er geen enkel groot vliegtuigongeluk plaats in het hele werelddeel. IATA zegt dat dit mede het resultaat is van de assistentie die de organisatie over een reeks van jaren heeft gegeven aan Afrikaanse leden.

Geen airlines
In ontwikkelingen van de verbindingen en financieel gezien doet het continent het nog steeds niet goed en dat baart IATA zorgen. In een tijd dat de luchtvaart naar grote hoogte is gestegen en op vrijwel alle continenten winstgevendheid de boventoon voert, valt Afrika uit de toon.

In sommige landen met veel inwoners, zoals Nigeria en Oeganda bestaan geen airlines van betekenis meer; de inwoners zijn er afhankelijk van andere carriers. De snelste verbindingen tussen sommige landen lopen via Europa.

Van de grote airlines in Afrika is alleen Ethiopian een goedlopend en winstgevend bedrijf. South African Airlines en EgyptAir boeken al jaren verlies en lijken geen manier te kunnen vinden om die deplorabele situatie te veranderen. De regeringen van beide landen houden de maatschappijen in de lucht.

Kenya Airways en KLM
Kenya Airways (KQ), een andere belangrijke Afrikaanse carrier – KLM heeft er een belang in – zit in een overgangssituatie. Ook KQ is verliesgevend, maar er is een herstructurering aan de gang, onder leiding van de Poolse CEO Sebastian Mikosz en dit lijkt effect te hebben.

IATA heeft nu toegezegd Afrikaanse carriers verder te helpen in het ontwikkelen van hun netwerk en het op orde brengen van de boekhouding.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….