
Passagiers die tijdens een vlucht weigeren een mondkapje te dragen lopen het risico op boetes, verwijdering van boord of op restricties bij volgende reizen. Dit heeft IATA, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, dinsdag gezegd.
Burgerluchtvaartorganisatie ICAO beveelt het dragen van mondkapjes/ gezichtsmaskers in vliegtuigen tijdens de huidige corona pandemie aan, zonder dit te verplichten. IATA benadrukt evenwel het belang van het opvolgen van de voorschriften die airlines op dit gebied stellen.
De organisatie reageert hiermee op incidenten die zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan tijdens vluchten, met passagiers die geen mondkapje wilden dragen. In sommige gevallen leidde dit tot vechtpartijen en tussenlandingen om de gewelddadige passagiers uit het toestel te zetten.
“Dit is een oproep voor common sense en het nemen van verantwoordelijkheid,” aldus Alexandre de Juniac, de directeur-generaal van IATA. “De overgrote meerderheid van de passagiers begrijpt het belang van gezichtsbedekking voor henzelf en medereizigers wel, maar een kleine minderheid veroorzaakt problemen. Veiligheid vormt de kern van de luchtvaart en het opvolgen van instructies van de bemanning is wettelijk vastgelegd.”
Contract
IATA wijst erop dat een vliegticket juridisch een contract is, waarbij de passagiers de bepalingen en instructies van de airline accepteren. Het niet opvolgen hiervan komt neer op contractbreuk en daar staan sancties op.
Enkele luchtvaartmaatschappijen voeren de regels voor medische uitzonderingen voor het dragen aan boord opschroeven. Bij de airlines van de Lufthansa Group moeten passagiers die claimen geen mondkapje te kunnen dragen vanaf 1 september een medische verklaring op papier meenemen evenals een negatieve coronatest niet ouder dan 48 uur.
De luchtvaart is door corona zeer hard getroffen. Sinds april is het aantal passagiers gedaald met 80 procent of meer. Hoewel strenge regelgeving, zoals het dragen van mondkapjes, er ook toe kan leiden dat reizigers worden afgeschrikt en niet meer willen vliegen, heeft de branche weinig keus. Besmettingen aan boord van vliegtuigen zouden veel grotere gevolgen kunnen hebben, zoals het intrekken van vliegvergunningen door autoriteiten.

