
De International Air Transport Association (IATA) heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie gevraagd om goedkeuring voor de zogeheten New Distribution Capability (NDC). Deze open XML-standaard wordt ontwikkeld zodat reisdistributiesystemen (GDS’en) en reisagenten niet alleen toegang hebben tot de prijs, boekingsklassen en beschikbaarheid, maar ook andere productelementen kunnen zien, zoals de soort stoel of de beschikbaarheid van WiFi.
Deze manier van verkopen wordt nu al toegepast op de websites van de airlines zelf, maar IATA wil dat ook indirecte kanalen zo de diensten van luchtvaartmaatschappijen kunnen distribueren. Volgens IATA is het grote voordeel van NDC dat klanten een volledige vergelijking kunnen maken tussen airlines, niet alleen op basis van de ticketprijs, maar ook die van gewenste extra’s. Voor airlines is het voordeel dat zij consumenten gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen op basis van hun voorkeuren en dat hun producten niet meer als ‘massagoederen’ worden verkocht. Bovendien maakt de open standaard het mogelijk voor nieuwe partijen om distributiesystemen op te zetten, wat natuurlijk prijsdrukkend werkt.
Niet iedereen ziet het plan van IATA zitten. De Business Travel Coalition zegt dat de NDC “ver reikende en ongekende schade zal toebrengen aan de concurrentie, consumenten en dataprivacyrechten. Het huidige transparante model voor het prijzen van tickets, waarbij tarieven worden gepubliceerd en publiek beschikbaar zijn voor vergelijkingen, door alle consumenten op een non-discriminatoire basis, wordt geëlimineerd. Consumenten moeten airlines hun persoonlijke data geven en lopen risico met betrekking tot hun privacy, mobiliteit en veiligheid.”
IATA ontkent dat consumenten in de NDC meer data moeten geven dan nu het geval is bij een boeking.

