
IATA zegt dat de vraag naar vliegtickets stagneert en dat het aantal door airlines vervoerde passagiers dit jaar hooguit op de helft van het niveau van 2019 zal uitkomen. De organisatie houdt ook alvast rekening met een nog slechter scenario.
2020 was “een catastrofe” zegt de brancheorganisatie, slechter kan het niet worden. Dit jaar zal beter zijn, denkt IATA, met een potentiële stijging van de vraag naar tickets van 50,4 procent. Dit zou neerkomen op een herstel tot ruim 50 procent van het niveau uit topjaar 2019.
IATA plaatst meteen een kanttekening bij de eigen ramingen: “Er is een groot neerwaarts risico als gevolg van meer reisrestricties in reactie op nieuwe corona-varianten. Indien dat scenario werkelijkheid wordt, zal de stijging van de vraag zich beperken tot 13 procent van 2020 en uitkomen op 38 procent van het 2019-niveau.”
‘We weten het niet precies,’ zegt IATA in feite. De goedbedoelde ramingen van de organisatie zaten er in het verleden wel vaker flink naast. Toen medio 2020 het virus op de terugweg leek, straalde IATA meteen weer optimisme uit. Directeur-generaal Alexandre de Juniac plaatst dat nu in perspectief: “Vorig jaar was een catastrofe. Er is geen andere manier om het te beschrijven. Het herstel dat we zagen in de zomer van het noordelijk halfrond stagneerde in de herfst weer, terwijl aan het eind van het jaar de situatie nog eens dramatisch verslechterde.”
Weggezakt
In december 2020 was de terugval in aantallen passagiers wereldwijd 69,7 procent (in vergelijking met dezelfde maand in 2019). Hoewel IATA de vervoerscijfers voor januari 2021 nog niet bekend heeft gemaakt, wijst het erop dat deze zijn weggezakt, ten opzichte van december 2020. In veel landen zijn de afgelopen twee maanden namelijk strengere maatregelen op het gebied van corona genomen. Zo bestaat in Nederland sinds 16 december een negatief reisadvies, voor de hele wereld.
IATA heeft wel al cijfers gegeven over boekingen. In januari lag het aantal geboekte vluchten 70 procent onder het niveau van vorig jaar. “Dit voert de druk op de kaspositie van airlines op en heeft een potentieel negatieve impact op het marktherstel,” aldus IATA.
De huidige marktsituatie kan twee kanten op. In het meest positieve geval zijn de vaccinatiecampagnes wereldwijd een succes en wordt het virus in de loop van het jaar teruggedrongen – de vraag naar luchtvervoer kan dan weer behoorlijk stijgen. Een negatief scenario komt erop neer dat mutanten van het virus sterker zijn dan eerst gedacht, terwijl de vaccinaties mogelijk niet overal even goed verlopen; in Frankrijk bijvoorbeeld bestaat veel weerstand tegen de inentingen. In dit plaatje stijgt de ticketvraag slechts matig of in het geheel niet.