Home / Luchtvaart / IATA voor samenwerking om aanslagen te voorkomen

IATA voor samenwerking om aanslagen te voorkomen

IATA voor samenwerking om aanslagen te voorkomen

IATA heeft vandaag tijdens haar jaarvergadering in Cancún een resolutie aangenomen waarin wordt gepleit voor meer samenwerking tussen regeringen onderling en met de branche om aanslagen te voorkomen. “De luchtvaart is doelwit van terroristen die zo de vrijheid die centraal staat te vernietigen,” aldus Alexandre de Juniac, de directeur-generaal van IATA.

Sinds 2001 zijn er overigens geen aanslagen meer geweest op vliegtuigen. Om ervoor te zorgen dat dat zo blijft moeten staten hun verantwoordelijkheid nemen, vindt IATA.

De aangenomen resolutie verwijst naar resolutie 2039 van de Verenigde Naties uit 2016, die regeringen oproept hun burgers optimaal te beschermen tijdens luchtvervoer. ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de VN, heeft hierop voortgeborduurd met het Global Aviation Security Plan (GASeP) dat als doel heeft de duidelijkheid, eenduidigheid en focus van de veiligheidsstandaard van ICAO op een hoger plan te brengen, zodat er geen misverstand kan bestaan over de verplichtingen van staten.

“GASeP moet een pragmatisch en soepel raamwerk zijn voor alle betrokken partijen. Geen enkele entiteit heeft alle antwoorden. Door het combineren van de beschikbare krachten kunnen we de veiligheid van passagiers en crew beter garanderen,” aldus de Juniac.

De invoering van de ban op het meenemen van laptops en andere portable electronic devices in de cabine, door de VS en de UK (voorlopig alleen op vluchten vanuit het Midden-Oosten) noemt IATA een van de voorbeelden van hoe het niet moet. Er was geen overleg met de sector, informatie werd niet gedeeld en alternatieven voor de maatregelen bleven achterwege. Nu het verbod op de laptops is doorgevoerd bestaan er andere zorgen, met name de aanwezigheid van laptops met brandgevaarlijke lithium-batterijen in het bagageruim.

IATA wijst verder op het bestaan van veiligheidsrisico’s die buiten de bestaande skoop liggen, waaronder de gevaren aan de landzijde op luchthavens (daar zijn wel luchthavens geweest, zoals vorig jaar in Brussel en Istanbul) dreigingen van binnenuit door personeel, vliegen boven conflictgebieden en cyberaanvallen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…