Home / Luchtvaart / IATA voor samenwerking om aanslagen te voorkomen

IATA voor samenwerking om aanslagen te voorkomen

IATA voor samenwerking om aanslagen te voorkomen

IATA heeft vandaag tijdens haar jaarvergadering in Cancún een resolutie aangenomen waarin wordt gepleit voor meer samenwerking tussen regeringen onderling en met de branche om aanslagen te voorkomen. “De luchtvaart is doelwit van terroristen die zo de vrijheid die centraal staat te vernietigen,” aldus Alexandre de Juniac, de directeur-generaal van IATA.

Sinds 2001 zijn er overigens geen aanslagen meer geweest op vliegtuigen. Om ervoor te zorgen dat dat zo blijft moeten staten hun verantwoordelijkheid nemen, vindt IATA.

De aangenomen resolutie verwijst naar resolutie 2039 van de Verenigde Naties uit 2016, die regeringen oproept hun burgers optimaal te beschermen tijdens luchtvervoer. ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de VN, heeft hierop voortgeborduurd met het Global Aviation Security Plan (GASeP) dat als doel heeft de duidelijkheid, eenduidigheid en focus van de veiligheidsstandaard van ICAO op een hoger plan te brengen, zodat er geen misverstand kan bestaan over de verplichtingen van staten.

“GASeP moet een pragmatisch en soepel raamwerk zijn voor alle betrokken partijen. Geen enkele entiteit heeft alle antwoorden. Door het combineren van de beschikbare krachten kunnen we de veiligheid van passagiers en crew beter garanderen,” aldus de Juniac.

De invoering van de ban op het meenemen van laptops en andere portable electronic devices in de cabine, door de VS en de UK (voorlopig alleen op vluchten vanuit het Midden-Oosten) noemt IATA een van de voorbeelden van hoe het niet moet. Er was geen overleg met de sector, informatie werd niet gedeeld en alternatieven voor de maatregelen bleven achterwege. Nu het verbod op de laptops is doorgevoerd bestaan er andere zorgen, met name de aanwezigheid van laptops met brandgevaarlijke lithium-batterijen in het bagageruim.

IATA wijst verder op het bestaan van veiligheidsrisico’s die buiten de bestaande skoop liggen, waaronder de gevaren aan de landzijde op luchthavens (daar zijn wel luchthavens geweest, zoals vorig jaar in Brussel en Istanbul) dreigingen van binnenuit door personeel, vliegen boven conflictgebieden en cyberaanvallen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…