
De afgelopen dertien maanden waren een buitengewoon moeilijke periode voor de internationale luchtvaart door de reeks bizarre incidenten. Dat zei IATA-CEO Tony Tyler op de IATA Ops conferentie in Los Angeles.
In 2014 was er sprake van twaalf incidenten met dodelijke afloop. “Tot dusver twee in 2015,” zei Tyler nadat hij stilstond bij de slachtoffers die daarbij vielen. Volgens Tyler zorgt elk incident ervoor dat de sector nog beter haar best doet om de veiligheid verder te vergroten. “En we leren belangrijker lessen.”
Tyler wees erop dat in dezelfde periode ongeveer 38 miljoen vluchten veilig op hun bestemming aankwamen. “Vliegen is veilig en wordt alleen maar veiliger,” benadrukte de IATA-topman. Vorig jaar was er sprake van één groot incident op elke 1,7 miljoen vluchten, rekende hij voor.
Ondanks de verbeterde veiligheid kreeg de luchtvaartsector te maken met wat Tyler omschreef als ‘random rampen die vragen hebben opgeroepen’. Drie daarvan hebben bijzonder veel aandacht gekregen. “Dat is begrijpelijk. Vliegtuigen horen niet van de radar te verdwijnen of neergeschoten te worden door raketten. De eerste prioriteit van de hele crew is te zorgen voor de veiligheid aan boord.”
Naar aanleiding van de drie grote incidenten zijn al lessen getrokken. Als gevolg van het verdwijnen van de MH370 werkt ICAO toe naar een standaard voor het wereldwijd kunnen volgen van commerciële vliegtuigen. Na het uit de lucht schieten van de MH17 worden maatregelen genomen om het risico van vliegen over conflictgebieden te verminderen. Onder andere door een betere informatievoorziening. De crash met het toestel van Germanwings heeft ertoe geleid dat organisaties en airlines maatregelen hebben genomen op het gebied van de bezetting van de cockpit.

