Home / Luchtvaart / IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit heeft de brancheorganisatie van airlines donderdagavond bekendgemaakt.

De Annual General Meeting (AGM) is elk jaar de grootste bijeenkomst van de International Air Transport Association en had aanvankelijk op 22 en 23 juni moeten plaatsvinden in de RAI te Amsterdam. In april was duidelijk dat dit door corona niet mogelijk was en daarom werd de top doorgeschoven naar 23 en 24 november.

IATA ging er toen van uit dat de kust na vijf maanden wel veilig zou zijn. Dat blijkt niet het geval, corona woedt wereldwijd nog steeds hevig en IATA heeft de fysieke top nu helemaal geschrapt. Hoewel de organisatie geen details heeft gegeven mag worden aangenomen dat de logistiek ervan aan alle kanten vastliep.

Zwaar
“Het besluit om de fysieke AGM te annuleren valt ons zwaar,” zegt Alexandre de Juniac, de directeur-generaal van IATA in een verklaring. “Het komt niet overeen met de gastvrijheid van Nederland en van de gastheer KLM. Toen we eerder de AGM uitstelden van juni naar november leefden we nog in de verwachting dat de restricties op reizen in voldoende mate zouden zijn opgeheven. Dat is nu onwaarschijnlijk en daarom hebben we een alternatief plan voor een virtuele bijeenkomst geactiveerd.”

IATA zegt dat bij de virtuele bijeenkomst alle leden en andere stakeholders, alsmede de media ‘aanwezig’ kunnen zijn. Hoe dat er in de praktijk aan toe zal gaan, met duizenden potentiële deelnemers, heeft de organisatie nog niet gezegd.

De Juniac spreekt niettemin over “een van de meest belangrijke jaarvergaderingen” van IATA. “De industrie gaat door de diepste crisis uit de geschiedenis. Daarom is het belangrijker dan ooit om deze bijeenkomst te houden, om onze veerkracht te tonen en oplossingen te zoeken.”

IATA bestaat bij de gratie van de leden, de airlines, die naar rato een afdracht doen aan de brancheorganisatie. Nu vrijwel alle airlines wereldwijd in zware financiële problemen zitten en in de meeste gevallen overeind worden gehouden door subsidies van regeringen, heeft ook IATA het moeilijk. Onduidelijk is nog in hoeverre de airlines in staat zijn hun contributie aan IATA te betalen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…