
IATA is voorzichtig optimistisch over de financiële vooruitzichten van de mondiale luchtvaart. Bedroeg de winstmarge per passagier in 2012 nog 2,50 dollar, dit jaar zal dit bedrag stijgen naar 4 dollar. “We gaan van een kopje koffie naar een sandwich,” aldus secretaris-generaal Tony Tyler van IATA. “De winstmarge bedraagt in 2013 1,8 procent. Dat is een verbetering, maar niet genoeg.”
Volgens Tyler leveren ancillary revenues een belangrijke bijdrage aan de verbeterde financiën van de airlines. “In 2007 leverden deze extra’s 2,5 miljard dollar op. Vorig jaar was dat 36 miljard dollar. Het gaat hierbij niet alleen om diensten die voorheen in de ticketprijs waren inbegrepen, maar ook om nieuwe services.”
De omstandigheden waarin de luchtvaartmaatschappijen opereren blijven moeilijk, aldus Tyler. “De olieprijs bedraagt 108 dollar en de mondiale economie groei dit jaar met een bescheiden 2,8 procent. Toch weten de airlines dit jaar door strak capaciteitsmanagement een laadfactor te realiseren van 80,3 procent – een record.”
Overigens is de olieprijs lager dan eerder verwacht. Dat feit gecombineerd met de sterke vraag naar vliegtickets zorgt ervoor dat de winstvoorspelling voor 2013 is bijgesteld van 10,6 miljard dollar naar 12,7 miljard dollar. De Europese luchtvaartmaatschappijen zullen dit jaar een winst maken van 1,6 miljard dollar (was: 800 miljoen dollar). Dit komt neer op een winstmarge van 1,3 procent. Alleen de Afrikaanse luchtvaart doet het slechter dan Europa.

