Home / Luchtvaart / IATA: minder winst in 2013

IATA: minder winst in 2013

IATA: minder winst in 2013

De International Air Transport Association (IATA) heeft haar winstvoorspelling voor 2013 naar beneden bijgesteld. In plaats van de in juni van dit jaar voorspelde 12,7 miljard dollar zal de mondiale luchtvaart 11,7 miljard dollar verdienen.

Positief is dat de passagierstak van de luchtvaart te maken heeft met een robuuste groei van 5 procent, aldus directeur-generaal Tony Tyler van IATA. “De laadfactor is hoog, maar er is weinig verbetering zichtbaar in de opbrengsten (yields),” aldus Tyler in een toelichting. “De vrachtmarkt is gestagneerd. Wij verwachten dat de opbrengsten dit jaar met 4,9 procent zullen dalen. In 2014 zal er een verbetering optreden, doordat het zakenvertrouwen zich herstelt.”

De omzet bedraagt 59 miljard dollar in 2013 en 69 miljard dollar in 2014, denkt IATA. Tyler: “Aan de kostenkant hebben we met name last van de hoge olieprijzen. In 2013 maken deze 31 procent uit van de totale kosten, in 2014 30 procent. Positief is dat de crisis in Syrië wordt gecompenseerd door een daling in de kerosineprijzen. Voor 2014 voorspellen we een prijs per vat ruwe olie van 102,9 dollar. Dat is een daling, maar nog altijd hoog als je het vergelijkt met 2004, toen we 49 dollar per vat betaalden.”

Tyler noemt Amerika als een lichtend voorbeeld. Daar zal in 2013 4,9 miljard dollar en in 2014 6,9 miljard dollar winst worden gemaakt. “Een positieve invloed hebben de consolidatie, internationale joint ventures, uitbreiding van het netwerk en investeringen in het product. Minder gunstig zijn de zware wetgeving, met als meest recente voorbeeld het ministerie van Justitie van de VS die de fusie tussen US Airways en American Airlines wil tegenhouden.”

In Europa is sprake van een stabilisatie. Desalniettemin zijn de EBIT (earnings before interest and taxes) de tweede laagste van de wereld, na Afrika. Voor 2013 houdt IATA het op een winst van 1,7 miljard dollar.

De regio Azië/Pacific krijgt te maken met afvlakkende economische groei. De winstverwachting is dan ook flink verlaagd: 3,1 miljard dollar in 2013 en 3,6 miljard dollar in 2014. In juni van dit jaar hield IATA nog rekening met een winst van 4,6 miljard dollar voor deze regio. “Positief is de sterkere markt in Japan en verbeterde vraag van de vraag naar intra-Chinese vluchten. Minder positief is dat vracht het slecht doet en dat India te maken heeft met een zwakkere economie.”

Het Midden-Oosten heeft slechts marginaal last van de crisis in Syrië. In 2013 zullen met name de Golfcarriers zorgen voor een winst van 1,6 miljard dollar en in 2014 van 2,1 miljard dollar.

Latijns-Amerika doet het goed met een plus van 600 miljoen dollar, die overigens onveranderd is ten opzichte van de vorige voorspelling.

Afrika heeft te maken met sterke concurrentie op de lange afstanden. Bovendien lukt het niet om het infra-Afrikaanse netwerk goed te ontwikkelen. Dit komt neer op een verlies van 100 miljoen dollar dit jaar, waar IATA eerder nog rekende op 100 miljoen dollar winst.

“Zelfs gezien de gesignaleerde verbeteringen, blijven we het in zijn totaliteit hebben over 5 dollar winst per passagier,” zegt Tyler. “Nieuwe belastingen zouden dat resultaat snel kunnen uithollen. Daar moeten we dus voor waken.”

Tyler presenteerde de aangepaste winstvoorspelling vanuit Montréal, waar ICAO vergadert over onder andere de aanpak van CO2-uitstoot door luchtvaartmaatschappijen. “De industrie en overheden zijn het erover eens dat de luchtvaart vanaf 2020 klimaatneutraal moet groeien. We hebben een mechanisme nodig om extra CO2-uitstoot te compenseren, dat mondiaal en verplicht is. De details moeten worden uitgewerkt, maar het zou erop neer komen dat airlines geld betalen wanneer zij een hogere emissie hebben dan afgesproken.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….