Home / Luchtvaart / IATA: groei vlakt af

IATA: groei vlakt af

IATA: groei vlakt af

De groei van de internationale luchtvaart zal volgend jaar afvlakken ten opzichte van recordjaar 2016. Dit heeft IATA vandaag bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse media-dag van de organisatie op het hoofdkantoor in Genève.

Voor 2017 gaat IATA nu uit van een totale nettowinst van de sector van bijna 30 miljard dollar, op een omzet van 736 miljard dollar. IATA heeft de verwachte winst voor dit jaar naar beneden toe bijgesteld, van een raming (in juni) van 39,4 miljard naar 35,6 miljard dollar.

De brancheorganisatie zegt dat een tragere groei van de wereldeconomie en stijging van de kosten hieraan debet zijn. “Het zal nog altijd de hoogste absolute winst ooit van de luchtvaartindustrie zijn en de hoogste winstmarge: 5,1 procent,” aldus Brian Pearce, de hoofdeconoom van IATA. Het lijkt er ook op dat de branche voorlopig niet boven de prestaties van 2016 zal uitkomen.

Volgens de directeur-generaal van IATA, Alexandre de Juniac, staat de luchtvaart er nog steeds goed voor ondanks de verwachte lagere winst in 2017. “Er is sprake van een zachte landing. De afgelopen drie jaar zijn de beste geweest in de hele geschiedenis van onze industrie, ondanks de vele onzekerheden waar we mee te maken hebben. Er zijn veel risicofactoren, op het gebied van politiek, economie en veiligheid. En het beheersen van de kosten is een voortdurende strijd in onze zeer concurrerende industrie,” aldus De Juniac.

Verschillen in de wereld
IATA constateert dat er grote verschillen zijn tussen de continenten. Terwijl de luchtvaart in Noord-Amerika in 2016 en 2017 zeer goed presteert (20 miljard dollar winst in 2016, 18 miljard in 2017) doet de sector het in Afrika juist slecht met in beide jaren een verlies van 800 miljoen dollar. De winstmarge in Noord-Amerika is 8,5 procent in 2017 (9,7 procent dit jaar), in Afrika is de marge negatief in beide jaren.

De Europese luchtvaartmaatschappijen presteren gemiddeld goed, met een winst van 7,5 miljard dollar dit jaar en een geraamde 5,6 miljard dollar in 2017. De winstmarge in Europa is 2,9 procent volgend jaar, dat is 1,1 procentpunt minder dan dit jaar.

“Er blijft een groot verschil tussen de carriers uit Noord-Amerika en Europa,” aldus De Juniac. IATA verwijst naar ‘intense concurrentie, hogere kosten, knellende regelgeving en hogere belastingen’ als factoren die de Europese airlines dwars zitten.

Opvallend zijn de cijfers van IATA over de carriers in het Midden-Oosten, die in 2017 terugvallen van een nettowinst van 900 miljoen dollar naar 300 miljoen dollar. Dat komt neer op een nettomarge van 0,5 procent. IATA ziet ‘bedreigingen’ aan de horizon voor de Golf-carriers, zoals hogere toeslagen op de luchthavens en toenemende vertragingen in de lucht door de grote drukte.

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…