Home / Luchtvaart / IATA: groei vlakt af

IATA: groei vlakt af

IATA: groei vlakt af

De groei van de internationale luchtvaart zal volgend jaar afvlakken ten opzichte van recordjaar 2016. Dit heeft IATA vandaag bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse media-dag van de organisatie op het hoofdkantoor in Genève.

Voor 2017 gaat IATA nu uit van een totale nettowinst van de sector van bijna 30 miljard dollar, op een omzet van 736 miljard dollar. IATA heeft de verwachte winst voor dit jaar naar beneden toe bijgesteld, van een raming (in juni) van 39,4 miljard naar 35,6 miljard dollar.

De brancheorganisatie zegt dat een tragere groei van de wereldeconomie en stijging van de kosten hieraan debet zijn. “Het zal nog altijd de hoogste absolute winst ooit van de luchtvaartindustrie zijn en de hoogste winstmarge: 5,1 procent,” aldus Brian Pearce, de hoofdeconoom van IATA. Het lijkt er ook op dat de branche voorlopig niet boven de prestaties van 2016 zal uitkomen.

Volgens de directeur-generaal van IATA, Alexandre de Juniac, staat de luchtvaart er nog steeds goed voor ondanks de verwachte lagere winst in 2017. “Er is sprake van een zachte landing. De afgelopen drie jaar zijn de beste geweest in de hele geschiedenis van onze industrie, ondanks de vele onzekerheden waar we mee te maken hebben. Er zijn veel risicofactoren, op het gebied van politiek, economie en veiligheid. En het beheersen van de kosten is een voortdurende strijd in onze zeer concurrerende industrie,” aldus De Juniac.

Verschillen in de wereld
IATA constateert dat er grote verschillen zijn tussen de continenten. Terwijl de luchtvaart in Noord-Amerika in 2016 en 2017 zeer goed presteert (20 miljard dollar winst in 2016, 18 miljard in 2017) doet de sector het in Afrika juist slecht met in beide jaren een verlies van 800 miljoen dollar. De winstmarge in Noord-Amerika is 8,5 procent in 2017 (9,7 procent dit jaar), in Afrika is de marge negatief in beide jaren.

De Europese luchtvaartmaatschappijen presteren gemiddeld goed, met een winst van 7,5 miljard dollar dit jaar en een geraamde 5,6 miljard dollar in 2017. De winstmarge in Europa is 2,9 procent volgend jaar, dat is 1,1 procentpunt minder dan dit jaar.

“Er blijft een groot verschil tussen de carriers uit Noord-Amerika en Europa,” aldus De Juniac. IATA verwijst naar ‘intense concurrentie, hogere kosten, knellende regelgeving en hogere belastingen’ als factoren die de Europese airlines dwars zitten.

Opvallend zijn de cijfers van IATA over de carriers in het Midden-Oosten, die in 2017 terugvallen van een nettowinst van 900 miljoen dollar naar 300 miljoen dollar. Dat komt neer op een nettomarge van 0,5 procent. IATA ziet ‘bedreigingen’ aan de horizon voor de Golf-carriers, zoals hogere toeslagen op de luchthavens en toenemende vertragingen in de lucht door de grote drukte.

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…

Obligaties Delta: 9 mld dollar

Obligaties Delta: 9 mld dollar

18/09/2020

Delta Air Lines heeft deze week negen miljard dollar (7,5 miljard euro) opgehaald door obligaties uit te schrijven, met het eigen frequent flyer programma als onderpand. De partner van Air…

Reisbranche wil testprotocol

Reisbranche wil testprotocol

18/09/2020

25 brancheorganisaties uit de reiswereld, zowel voor lucht-, spoor-, en wegverkeer, hebben vrijdag de Europese Commissie gevraagd om een gezamenlijk testprotocol in de EU en het opheffen van de quarantaineplicht….

KLM strenger met mondkapje

KLM strenger met mondkapje

17/09/2020

KLM voert vanaf 21 september de corona-regels aan boord op. Wie dan om medische redenen zonder mondkapje wil boarden moet een doktersverklaring én een recente negatieve test laten zien. Ook…

BA in ‘onmogelijke situatie’

BA in ‘onmogelijke situatie’

16/09/2020

British Airways bevindt zich momenteel in een ‘onmogelijke situatie,’ heeft CEO Alex Cruz woensdag gezegd tijdens een video-sessie met het Britse parlement. Hij verwacht een krimp van het personeelsbestand bij…