Home / Luchtvaart / IATA fel tegen laptop-ban

IATA fel tegen laptop-ban

IATA fel tegen laptop-ban

IATA heeft zich vandaag in felle bewoordingen uitgesproken tegen de laptop-ban die de VS en de UK vorige week hebben opgelegd aan passagiers uit een aantal moslimlanden. ‘Onacceptabel’ en ‘niet effectief’ noemt de brancheorganisaties van airlines de maatregel.

“De genomen maatregelen vormen geen acceptabele oplossing op de lange termijn, wat de dreiging ook moge zijn,” aldus Alexandre de Juniac, de directeur-generaal van IATA. “Zelfs op korte termijn valt de effectiviteit niet goed te begrijpen, terwijl de commerciële verstoringen enorm zijn. Wij roepen regeringen op samen te werken met de luchtvaartsector om te zoeken naar manieren om veilig te vliegen zonder passagiers te hoeven scheiden van hun persoonlijke elektronica.”

Volgens IATA leidt de stap van de Amerikanen en de Britten om laptops, tablets en andere grote elektronica uit de cabine te weren (bij vertrek uit tien moslimlanden) alleen maar tot onzekerheid. Want waarom zou elektronica die op luchthavens die niet onder de maatregel vallen wel veilig zijn? Bovendien hebben de Britten en de Amerikanen deels verschillende landen en luchthavens in de ban gedaan.

State-of the-art
“Hoe is het mogelijk dat laptops wel veilig zijn op sommige vluchten en op andere niet, terwijl het deels dezelfde airlines zijn die van dezelfde luchthaven vertrekken,” vraag De Juniac zich af. Het meest in het oog springen in dit verband Dubai, Abu Dhabi en Qatar, die wel onder de laptop-ban van de VS vallen, maar niet onder die van de UK. En dat terwijl de veiligheid (security) op deze drie luchthavens in de Golf state-of-the-art is.

“Er moeten toch methodes zijn, waarbij elektronica op een veilige manier kan worden gescreend,” aldus de Juniac. “De huidige situatie is niet aanvaardbaar en betekent dat reizigers hun vertrouwen in de luchtvaart verliezen. Regeringen zullen snel met plannen moeten komen.”

De maatregelen van de VS en de UK, gericht tegen moslimlanden, hebben tot nu toe nergens ter wereld navolging gekregen. De regeringen in Washington en Londen hebben ook niet erg duidelijk gemaakt uit welke hoek de dreiging precies komt en waarom ze overhaast met de maatregelen zijn gekomen.

De UK en de VS hebben vier landen die ze beide als ‘gevaarlijk’ zien: Turkije, Egypte, Jordanië en Saoedi-Arabië. Alleen op de Amerikaanse lijst staan ook de Verenigde Arabische Emiraten (Dubai en Abu Dhabi), Marokko, Qatar en Koeweit; de Britten zien Tunesië en Libanon weer als enigen als risicolanden.

Opvallend is verder dat de meeste van de getroffen naties tot nu toe goede banden onderhielden met de VS en andere landen in het Westen. Enkele, zoals Saoedi-Arabië, Koeweit en Jordanië, zijn zelfs al jarenlang stevige bondgenoten van de VS, terwijl Turkije, net als de VS en de UK (en Nederland), lid is van de NAVO.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…