Home / Luchtvaart / IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

In de maand oktober groeide de vraag naar vliegtickets (gemeten in opbrengsten per passagier-kilometer) met 5,7 procent vergeleken met vorig jaar. De capaciteit nam met 5,5 procent toe, zodat de laadfactor met 0,1 punten steeg naar 79,1 procent.

Dit alles meldt de International Air Transport Association (IATA).

Het internationale vliegvervoer van reizigers steeg met 5,5 procent in oktober. Alle wereldregio’s behalve Afrika realiseerden groei. De capaciteit steeg met 6,4 procent en de laadfactor daalde met 0,6 punten tot 78 procent.

Per regio waren de resultaten als volgt:

Europese luchtvaartmaatschappijen zagen de vraag stijgen met 5,8 procent, de sterkste groei van de drie grote wereldregio’s. Ondanks de afremmende economische groei in de eurozone, blijven met name de low-cost carriers populair. De capaciteit steeg met 5 procent en de laadfactor nam toe met 0,6 punten tot 81,9 procent.

In Australazië zagen airlines de vraag naar vliegtickets met 5,5 procent toenemen, doordat sterkere regionale handel het zakelijk reizen stimuleert. De economische stagnatie in China heeft nog geen effect hierop. De capaciteit steeg met 7,4 procent, zodat de laadfactor met 1,4 punten daalde naar 74,9 procent.

Noord-Amerikaanse maatschappijen noteerden een bescheiden plus van 1,8 procent in de vraag. De capaciteit nam toe met 3,2 procent, dus daalde de laadfactor: met 1,1 punten naar 80,3 procent.

In het Midden-Oosten steeg de vraag met 10,3 procent, dankzij de sterke regionale economieën die steeds meer exporteren. De capaciteit nam met 13,5 procent toe. De laadfactor daalde met 2,1 punten tot 73,5 procent.

In Latijns-Amerika groeide de vraag met 6,5 procent. De capaciteit nam toe met 6 procent en de laadfactor verbeterde met 0,5 punten tot 80,5 procent. De zwakke economische groei in Brazilië wordt weggestreept door hoge regionale handelsvolumes.

In Afrika daalde de vraag met 1,6 procent. De capaciteit nam af met 0,1 procent, zodat de laadfactor met 1 punt daalde naar 66,8 procent. IATA wijt het slechte resultaat aan de zwakke economische groei in sommige delen van het land en de ebola-uitbraak in Guinea, Liberia en Sierra Leone, al maken die landen een klein deel uit van de totale Afrikaanse luchtvaart.

 

Okt. 2014 vs. okt. 2013 Vraag Capaciteit Laadfactor
Internationaal 5,5% 6,4% 78,0%
Binnenlands 5,8% 4,0% 81,1%
Totale markt 5,7% 5,5% 79,1%

 

Jan.-okt. 2014 vs. jan.-okt. 2013 Vraag Capaciteit Laadfactor
Internationaal 6,2% 6,4% 79,7%
Binnenlands 5,2% 4,2% 81,0%
Totale markt 5,8% 5,6% 80,2%

 

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…