Home / Luchtvaart / IATA: certificering moet beter na ongelukken met MAX

IATA: certificering moet beter na ongelukken met MAX

IATA: certificering moet beter  na ongelukken met MAX

Het aanzien van de luchtvaart is ernstig geschaad door de twee recente ongelukken met Boeing MAX-toestellen. Dit zei topman Alexandre de Juniac van IATA vandaag op de jaarvergadering van de organisatie in Seoul.

Vooral de gebrekkige certificering van de MAX – de technische keuring – baart IATA zorgen. “Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat dit proces grondig is en niet hoeft te worden herhaald door anderen,” zei De Juniac.

Na de crashes van de twee Boeing MAX-en, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen, bleek dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een deel van de keuring van het toesteltype had overgelaten aan Boeing zelf.

MCAS
Foutieve lezingen door het nieuwe anti-stall systeem MCAS aan boord was vermoedelijk de hoofdoorzaak van beide fatale ongelukken. MCAS blijkt niet of nauwelijks te zijn getest door de FAA. Luchtvaartautoriteiten elders ter wereld, met name in China en Europa, voelden zich in het hemd gezet door de Amerikanen.

Ook de timing van het aan de grond houden van de MAX was ongelukkig, vindt IATA. “Consumenten waren in verwarring doordat in sommige markten de grounding van de MAX al een feit was, terwijl het elders business as usual was. Regeringen en de vliegtuigindustrie moeten manieren vinden om het vertrouwen van het publiek vast te houden met een snelle en gecoördineerde reactie.”

IATA doet geen uitspraken over de vraag wanneer de Boeing MAX weer kan vliegen. Akbar Al Baker, de voorzitter van IATA – en CEO van Qatar Airways – zei vandaag dat het niet aan de brancheorganisatie is om daar uitspraken over te doen. “Dat laten we over aan de autoriteiten.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Hertz in VS en Canada failliet

Hertz in VS en Canada failliet

25/05/2020

Hertz heeft Chapter 11 aangevraagd in de VS en Canada. Dit betekent dat het autoverhuurbedrijf technisch failliet is, maar via reorganisaties kans krijgt op een doorstart. De branches in Europa…

Feel Safe at NH Hotels

Feel Safe at NH Hotels

22/05/2020

De NH Hotel Group is met een plan gekomen dat inspeelt op de ‘nieuwe behoeften’ in tijden van de huidige gezondheidscrisis, onder de noemer Feel Safe at NH. Het bedrijf…

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

22/05/2020

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een…

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

21/05/2020

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro. Lufthansa zegt donderdag dat…