Het aanzien van de luchtvaart is ernstig geschaad door de twee recente ongelukken met Boeing MAX-toestellen. Dit zei topman Alexandre de Juniac van IATA vandaag op de jaarvergadering van de organisatie in Seoul.
Vooral de gebrekkige certificering van de MAX – de technische keuring – baart IATA zorgen. “Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat dit proces grondig is en niet hoeft te worden herhaald door anderen,” zei De Juniac.
Na de crashes van de twee Boeing MAX-en, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen, bleek dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een deel van de keuring van het toesteltype had overgelaten aan Boeing zelf.
MCAS
Foutieve lezingen door het nieuwe anti-stall systeem MCAS aan boord was vermoedelijk de hoofdoorzaak van beide fatale ongelukken. MCAS blijkt niet of nauwelijks te zijn getest door de FAA. Luchtvaartautoriteiten elders ter wereld, met name in China en Europa, voelden zich in het hemd gezet door de Amerikanen.
Ook de timing van het aan de grond houden van de MAX was ongelukkig, vindt IATA. “Consumenten waren in verwarring doordat in sommige markten de grounding van de MAX al een feit was, terwijl het elders business as usual was. Regeringen en de vliegtuigindustrie moeten manieren vinden om het vertrouwen van het publiek vast te houden met een snelle en gecoördineerde reactie.”
IATA doet geen uitspraken over de vraag wanneer de Boeing MAX weer kan vliegen. Akbar Al Baker, de voorzitter van IATA – en CEO van Qatar Airways – zei vandaag dat het niet aan de brancheorganisatie is om daar uitspraken over te doen. “Dat laten we over aan de autoriteiten.”

