Home / Luchtvaart / IATA: certificering moet beter na ongelukken met MAX

IATA: certificering moet beter na ongelukken met MAX

IATA: certificering moet beter  na ongelukken met MAX

Het aanzien van de luchtvaart is ernstig geschaad door de twee recente ongelukken met Boeing MAX-toestellen. Dit zei topman Alexandre de Juniac van IATA vandaag op de jaarvergadering van de organisatie in Seoul.

Vooral de gebrekkige certificering van de MAX – de technische keuring – baart IATA zorgen. “Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat dit proces grondig is en niet hoeft te worden herhaald door anderen,” zei De Juniac.

Na de crashes van de twee Boeing MAX-en, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen, bleek dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een deel van de keuring van het toesteltype had overgelaten aan Boeing zelf.

MCAS
Foutieve lezingen door het nieuwe anti-stall systeem MCAS aan boord was vermoedelijk de hoofdoorzaak van beide fatale ongelukken. MCAS blijkt niet of nauwelijks te zijn getest door de FAA. Luchtvaartautoriteiten elders ter wereld, met name in China en Europa, voelden zich in het hemd gezet door de Amerikanen.

Ook de timing van het aan de grond houden van de MAX was ongelukkig, vindt IATA. “Consumenten waren in verwarring doordat in sommige markten de grounding van de MAX al een feit was, terwijl het elders business as usual was. Regeringen en de vliegtuigindustrie moeten manieren vinden om het vertrouwen van het publiek vast te houden met een snelle en gecoördineerde reactie.”

IATA doet geen uitspraken over de vraag wanneer de Boeing MAX weer kan vliegen. Akbar Al Baker, de voorzitter van IATA – en CEO van Qatar Airways – zei vandaag dat het niet aan de brancheorganisatie is om daar uitspraken over te doen. “Dat laten we over aan de autoriteiten.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….