Home / Luchtvaart / IATA: certificering moet beter na ongelukken met MAX

IATA: certificering moet beter na ongelukken met MAX

IATA: certificering moet beter  na ongelukken met MAX

Het aanzien van de luchtvaart is ernstig geschaad door de twee recente ongelukken met Boeing MAX-toestellen. Dit zei topman Alexandre de Juniac van IATA vandaag op de jaarvergadering van de organisatie in Seoul.

Vooral de gebrekkige certificering van de MAX – de technische keuring – baart IATA zorgen. “Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat dit proces grondig is en niet hoeft te worden herhaald door anderen,” zei De Juniac.

Na de crashes van de twee Boeing MAX-en, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen, bleek dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een deel van de keuring van het toesteltype had overgelaten aan Boeing zelf.

MCAS
Foutieve lezingen door het nieuwe anti-stall systeem MCAS aan boord was vermoedelijk de hoofdoorzaak van beide fatale ongelukken. MCAS blijkt niet of nauwelijks te zijn getest door de FAA. Luchtvaartautoriteiten elders ter wereld, met name in China en Europa, voelden zich in het hemd gezet door de Amerikanen.

Ook de timing van het aan de grond houden van de MAX was ongelukkig, vindt IATA. “Consumenten waren in verwarring doordat in sommige markten de grounding van de MAX al een feit was, terwijl het elders business as usual was. Regeringen en de vliegtuigindustrie moeten manieren vinden om het vertrouwen van het publiek vast te houden met een snelle en gecoördineerde reactie.”

IATA doet geen uitspraken over de vraag wanneer de Boeing MAX weer kan vliegen. Akbar Al Baker, de voorzitter van IATA – en CEO van Qatar Airways – zei vandaag dat het niet aan de brancheorganisatie is om daar uitspraken over te doen. “Dat laten we over aan de autoriteiten.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…