Home / Luchtvaart / IATA: 84.000 banen op de tocht in luchtvaart Nederland

IATA: 84.000 banen op de tocht in luchtvaart Nederland

IATA: 84.000 banen op de tocht in luchtvaart Nederland

IATA vreest het verlies van 84.000 banen in de Nederlandse luchtvaart doordat de regering van premier Rutte de ‘agenda van concurrentie’ niet meer volgt. De brancheorganisatie zegt dat herinvoering van de vliegtaks in combinatie met het heersende vliegplafond op Schiphol ‘zeer schadelijk’ zal zijn voor de economie.

In de studie Netherlands Air Transport Regulatory Competitiveness Indicators berekent IATA dat de luchtvaartsector goed is voor 306.000 banen en dat de bijdrage aan de economie 22,4 miljard euro was, in 2018. Dat is 3,2 procent van het bruto nationaal product (GDP).

“Nederland is een open handelsland, waarbij de luchtvaart een van de drijvende krachten is. Maar de toekomst hangt af van sterke concurrentiekracht,” zegt Rafael Schvartzman, de regional vice president voor Europa van IATA in een verklaring.

“Maar de Nederlandse regering wil de vliegtaks herstellen die jaren geleden juist werd afgeschaft omdat de werkgelegenheid eronder leed, terwijl er geen meetbaar effect was op klimaatverandering. Wij roepen de regering op de lessen uit het verleden ter harte te nemen. Met duurzame brandstof kan de emissie van CO2 veel beter worden bestreden en de politiek zou dat moeten steunen,” aldus Schvartzman.

IATA heeft verder becijferd dat de Nederlandse luchtvaart ‘met de juiste maatregelen’ de komende vijftien jaar met nog eens acht miljard euro kan groeien en 40.000 extra banen kan opleveren. Concreet vraagt IATA de Nederlandse regering om het verhogen van het aantal vliegbewegingen op luchthavens en het intrekken van de plannen om in 2021 een vliegtaks voor vertrekkende passagiers in te voeren.

IATA benadrukt dat de luchtvaartbranche wel degelijk is gefocust op het terugdringen van de CO2-uitstoot: “Er is grote vooruitgang geboekt sinds 1990: de emissie per passagier is gehalveerd.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…