Home / Luchtvaart / IATA: 84.000 banen op de tocht in luchtvaart Nederland

IATA: 84.000 banen op de tocht in luchtvaart Nederland

IATA: 84.000 banen op de tocht in luchtvaart Nederland

IATA vreest het verlies van 84.000 banen in de Nederlandse luchtvaart doordat de regering van premier Rutte de ‘agenda van concurrentie’ niet meer volgt. De brancheorganisatie zegt dat herinvoering van de vliegtaks in combinatie met het heersende vliegplafond op Schiphol ‘zeer schadelijk’ zal zijn voor de economie.

In de studie Netherlands Air Transport Regulatory Competitiveness Indicators berekent IATA dat de luchtvaartsector goed is voor 306.000 banen en dat de bijdrage aan de economie 22,4 miljard euro was, in 2018. Dat is 3,2 procent van het bruto nationaal product (GDP).

“Nederland is een open handelsland, waarbij de luchtvaart een van de drijvende krachten is. Maar de toekomst hangt af van sterke concurrentiekracht,” zegt Rafael Schvartzman, de regional vice president voor Europa van IATA in een verklaring.

“Maar de Nederlandse regering wil de vliegtaks herstellen die jaren geleden juist werd afgeschaft omdat de werkgelegenheid eronder leed, terwijl er geen meetbaar effect was op klimaatverandering. Wij roepen de regering op de lessen uit het verleden ter harte te nemen. Met duurzame brandstof kan de emissie van CO2 veel beter worden bestreden en de politiek zou dat moeten steunen,” aldus Schvartzman.

IATA heeft verder becijferd dat de Nederlandse luchtvaart ‘met de juiste maatregelen’ de komende vijftien jaar met nog eens acht miljard euro kan groeien en 40.000 extra banen kan opleveren. Concreet vraagt IATA de Nederlandse regering om het verhogen van het aantal vliegbewegingen op luchthavens en het intrekken van de plannen om in 2021 een vliegtaks voor vertrekkende passagiers in te voeren.

IATA benadrukt dat de luchtvaartbranche wel degelijk is gefocust op het terugdringen van de CO2-uitstoot: “Er is grote vooruitgang geboekt sinds 1990: de emissie per passagier is gehalveerd.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….