IAG wil Air Europa kopen voor een miljard euro. De drie grootste Spaanse carriers zouden dan één eigenaar hebben en de vraag is of dat in Brussel wordt goedgekeurd. Air Europa is nu nog een partner van Air France en KLM.
De International Airlines Group bestaat op dit moment uit Aer Lingus (Ierland), British Airways (UK) en de Spaanse carriers Iberia en Vueling. Level is de Brits-Spaanse hybride long haul low cost carrier in e groep.
Air Europa is in handen van de Spaanse magnaat Juan José Hidalgo; hij is er met IAG al uit – wat de twee partijen betreft is het ‘a done deal.’ Air Europa heeft haar hoofdkantoor op Mallorca, met Madrid Barajas als grootste hub. De vloot bestaat uit 45 vliegtuigen, zowel narrow- als widebodies.
Air Europa, dat vorig jaar twaalf miljoen passagiers vervoerde, zou bij goedkeuring door Brussel een volledige dochter worden van Iberia en vooralsnog onder eigen naam blijven opereren.
Goedkeuring
IAG en Air Europa gaan in hun verklaringen over de voorgenomen transactie niet in op de vereiste goedkeuring door de Europese Commissie. Maar IAG houdt er wel alvast rekening mee dat de aankoop ook wel eens niet door zou kunnen gaan. Er is namelijk in de voorlopige koopovereenkomst een clausule opgenomen waarbij Air Europa een ‘break fee’ ontvangt van veertig miljoen euro.
Als Air Europa wél tot IAG mag toetreden is dat een forse stap vooruit voor IAG en juist een klap voor Air France-KLM en SkyTeam. Hoewel er ook op dit punt nog geen mededelingen zijn gedaan, ligt het voor de hand dat Air Europa uit SkyTeam treedt en zich aansluit bij oneworld.
De codeshares met KLM, Air France en de andere alliantiepartners, zoals Delta Air Lines, zouden dan worden opgeheven.
Het zal waarschijnlijk tot begin 2020 duren voordat duidelijk zal worden of IAG Air Europa mag overnemen, of niet.

