Home / Luchtvaart / Hoogwaardig composiet Boeing voortaan gerecycled

Hoogwaardig composiet Boeing voortaan gerecycled

Hoogwaardig composiet Boeing voortaan gerecycled

Boeing en ELG Carbon Fibre hebben een samenwerking gesloten voor hergebruik van hoogwaardig composiet uit de luchtvaartsector voor het produceren van laptophoezen, auto-onderdelen en andere producten. Dit zorgt volgens Boeing voor een reductie van vaste-stoffenafval van bijna een half miljoen kilo per jaar.

De samenwerking is volgens Boeing een primeur in de luchtvaartsector en richt zich op de overtollige koolstofvezel die gebruikt wordt op elf productielocaties van Boeing.

Met koolstofvezel versterkt materiaal is zeer sterk en licht in gewicht. Dat maakt het zeer geschikt voor een brede reeks van toepassingen, waaronder de bouw van de Boeing 787 Dreamliner en het nieuwste 777X-toestel.

Boeing is wereldwijd de grootste gebruiker van composiet voor zowel de commerciële als de defensieprogramma’s. Het bedrijf werkt al enige jaren aan duurzaam hergebruik van koolstofvezel. Boeing verbeterde zijn productiemethoden om afval zoveel mogelijk te beperken en ontwikkelde een model om overtollig materiaal te verzamelen.

Technische beperkingen maakten hergebruik van materiaal dat al geschikt was gemaakt voor de luchtvaart lastig. Het Britse bedrijf ELG ontwikkelde een eigen methode om dit composiet te kunnen recyclen, waardoor het niet bij het afval terechtkomt.

“Het recyclen van voor de luchtvaart geschikt gemaakte koolstofvezel was tot een paar jaar geleden niet mogelijk”, zegt Tia Benson Tolle, director Materials & Fabrication for Product Strategy & Future Airplane Development van Boeing. “Wij zijn enthousiast over deze samenwerking voor het benutten van innovatieve recyclingmethoden, zodat composietafval niet gestort hoeft te worden.”

Om aan te tonen dat de recyclingmethode grootschalig inzetbaar is, voerden Boeing en ELG een pilotproject uit waar overtollig materiaal vanuit Boeings Composite Wing Center in Everett, Washington (Verenigde Staten) werd verzameld. Hier produceert Boeing de grote vleugels voor de 777X-toestellen.

ELG plaatst het overtollig materiaal in een oven, waardoor de hars die de verschillende lagen koolstofvezel bij elkaar houdt, verdampt. Zo blijft er schoon materiaal over. In de afgelopen achttien maanden is op deze manier bijna 700.000 kilo aan koolstofvezel schoongemaakt en verkocht aan bedrijven in de elektronica- en transportindustrie.

“Leverbetrouwbaarheid is erg belangrijk voor het gebruiken van deze materialen in langetermijnprojecten in de automotive- en elektronicabranche”, zegt Frazer Barnes, managing director van ELG Carbon Fibre. “Deze samenwerking maakt het mogelijk om die zekerheid te bieden en klanten in staat te stellen om met vertrouwen gebruik te maken van gerecyclede materialen.”

Op basis van het succes van het pilotproject verwacht Boeing dat het grootste deel van de overtollige composiet op de elf productielocaties hergebruikt gaat worden. Dat draagt bij aan de ambitie van Boeing om de hoeveelheid vaste-stoffenafval die wordt gestort in 2025 met 20 procent terug te dringen.

Boeing en ELG overwegen om de samenwerking uit te breiden en ook overtollig materiaal op locaties in Canada, China en Maleisië te hergebruiken.

Dankzij de samenwerking verwacht ELG zijn werknemersbestand bijna te verdriedubbelen van 39 in 2016 naar 112 aan het eind van 2019.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…