Home / Luchtvaart / Hoekstra eist dat staatssteun KLM niet naar Air France gaat

Hoekstra eist dat staatssteun KLM niet naar Air France gaat

Hoekstra eist dat staatssteun KLM niet naar Air France gaat

Air France wil invloed houden op de Nederlandse steunoperatie bij KLM en daarom is er nog steeds geen akkoord. Dit meldt het Financieele Dagblad vrijdag op basis van ‘bronnen’ bij het bedrijf. Minister Hoekstra is mordicus tegen de Franse bemoeienis.

Eind april zegden zowel de Franse als de Nederlandse regering steunpakketten toe aan respectievelijk Air France (7 miljard euro) en KLM (tussen de 2 miljard en 4 miljard euro), vooral in de vorm van kredietgaranties. Wopke Hoekstra, de minister van Financiën, gaf toen meteen aan dat wat hem betreft het geld voor KLM ook binnen de airline zelf moest blijven en niet voor een deel naar Air France zou gaan.

Air France bezit KLM
Air France is evenwel, via de holding Air France-KLM, eigenaar van KLM en eiste daarom zeggenschap over het Nederlandse steunpakket. Terwijl de hulp van de Franse regering allang in kannen en kruiken is, wordt over de assistentie aan KLM al bijna twee maanden gesteggeld.

Feit is dat grote delen van het bedrijf, zoals onderhoud, inkoop van de vloot en marketing, zijn geïntegreerd. De twee nationaliteiten zijn bij die divisies moeilijk te scheiden en staatssteun, van welke regering ook, komt automatisch bij Air France én KLM terecht.

Governance
“Het is nu de governance die op tafel ligt – hoe de staat controle houdt op de besteding van het geld,” zo haalt het FD ‘een ingewijde’ aan. Een van de scenario’s is het uitbreiden van de raad van commissarissen van KLM van negen naar elf personen, met twee extra Nederlanders.

Er zitten ook vertegenwoordigers van Air France in de rvc, onder wie de CEO van Air France-KLM, Ben Smith. “De vrees bestaat dat de Franse commissarissen bij cruciale beslissingen de ‘marsorders uit Parijs’ volgen,” zo citeert het FD een bron bij de onderneming. “Voor Air France-KLM bestaat het risico dat in een dergelijk scenario de resultaten van KLM niet langer mogen worden geconsolideerd binnen die van de groep. Dat is voor de Fransen onaanvaardbaar.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…