Home / Luchtvaart / Het geheim van KLM-huisje 100

Het geheim van KLM-huisje 100

Het geheim van KLM-huisje 100

Op 7 oktober viert KLM haar honderdste verjaardag. Dan wordt traditiegetrouw ook een nieuw Delfts blauw-huisje onthuld – een cadeautje van KLM aan business class-passagiers en een gewild verzamelobject. De grote vraag is: welk gebouw heeft model gestaan voor het bijzondere ‘huisje 100’?

In de loop der jaren heeft KLM een jaarlijkse ceremonie ontwikkeld met de onthulling van het nieuwe KLM-huisje, ieder jaar op 7 oktober op, of in de buurt van, de locatie van het echte gebouw.

Met huisje 98 ging het even mis. Een oplettende zakenreiziger van een grote oliemaatschappij stuurde de redactie van Zakenreis daags vóór de officiële onthulling al foto’s van het nieuwe huisje (klik hier). Op vlucht KL696 van Toronto naar Amsterdam kreeg hij als business class-passagier – door een foutje in de logistiek – op 6 oktober al huisje 98 aangeboden, een miniatuurversie van het huis van Anthony Fokker in Haarlem.

“Ik was niet blij toen ik die dag op kantoor kwam en ontdekte dat foto’s van het nieuwe huisje al op jullie website stonden,” zegt Miriam Kartman, executive vice president Inflight Services, in een recent vraaggesprek met Zakenreis. “Dat zal ons niet nog een keer gebeuren. Huisje 100 wordt pas aan boord geladen ná de officiële onthulling. Zelfs bij mij thuis weten ze niet van welk pand het een miniatuurversie is.”

KLM-topman Pieter Elbers trok tijdens de officiële onthulling van huisje 98 de vergelijking met de miljoenennota: die lekt immers ook altijd uit vóór de presentatie op Prinsjesdag. Maar vooralsnog is KLM-huisje 100 een van de beste bewaarde geheimen van KLM. Aangezien de onthulling dit jaar op grootse wijze plaatsvindt in Hangar 10 op Schiphol-Oost, geeft de locatie ook geen aanwijzing in welke stad het gebouw staat waar de replica van is gemaakt.

De KLM-huisjes worden sinds 1952 uitgedeeld aan passagiers in de business class, aan het einde van hun vlucht. Jan de Soet, van 1987-1990 president-directeur van KLM en een marketeer in hart en nieren, zag in de huisjes een van de symbolen die het merk KLM moesten uitdragen (zie ook ‘Met KLM en Ron Wunderink de wereld rond’ in Zakenreis #514). De Soet wilde dat er per jaar één huisje bij kwam, waarvan het nummer parallel moest lopen aan de leeftijd van KLM. Dit betekende dat er een inhaalslag diende te worden gemaakt.

Om de klokken gelijk te zetten bracht KLM daarom in 1994 – De Soet was al opgevolgd door Pieter Bouw – vijftien huisjes uit, verspreid over het hele jaar. Vanaf 1995 kon toen het ritme worden aangehouden van één huisje per jaar.

Het Rijksmuseum, Huis ten Bosch of toch het Paleis op de Dam?
Welk gebouw de eer heeft model te staan voor het honderdste huisje van KLM is een groot geheim. De speculaties zijn legio. We noemen er een paar.

Het Rijksmuseum, waar KLM nauw mee samenwerkt, is een grote kanshebber. Het museum is internationaal een symbool van Nederlands erfgoed en het sluit ook mooi aan bij de Rembrandtwijnen die KLM deze maand in de business class serveert. KLM en het Rijksmuseum zijn tevens partners op het gebied van kunsttransport. KLM vervoert schilderijen van het museum die worden uitgeleend aan andere instellingen.

Of is het wellicht Paleis Huis ten Bosch, het woonpaleis van koning Willem-Alexander en zijn gezin. De relatie tussen de KLM en het koningshuis is immers heel bijzonder. Het predicaat ‘koninklijk’ werd al vóór de oprichting, op 12 september 1919, door koningin Wilhelmina aan KLM verleend. Normaal gesproken komt een bedrijf daar pas voor in aanmerking als het ten minste honderd jaar bestaat. Bovendien is de koning bij KLM gastvlieger op de Boeing 737.

Een van onze redacteuren is ervan overtuigd dat het huisje een replica is van Herengracht 13 te Den Haag, het eerste kantoor van KLM, waar de maatschappij zich op 1 november 1919 – drie weken na de officiële oprichting – vestigde. Dat bleek al snel te klein, dus een jaar later verhuisde KLM naar een monumentaal pand op Hofweg 9-11 te Den Haag, dat model heeft gestaan voor huisje 75.

Een miniatuur van het Paleis op de Dam werd vroeger aan stellen op huwelijksreis gegeven. Ter gelegenheid van de troonswisseling maakte deze speciale editie van het KLM-huisje voor één dag een comeback. Zou dit geliefde verzamelobject zonder nummer nog een keer worden uitgebracht?

Of is gekozen voor een replica van het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen, dat in 2024 wordt verlaten?

Op maandag 7 oktober is de ontknoping. De eerste dagen zal aan boord bijna uitsluitend KLM-huisje 100 worden uitgedeeld aan business class-passagiers. Maar dat gebeurt dus pas ná de onthulling.

Voor meer weetjes over de KLM-huisjes, klik hier.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…