Home / Luchtvaart / Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019.

Het KiM, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, keek zowel naar de situatie vóór als tijdens de pandemie. In Zakelijk vliegen – De reiziger, de reizen, de motieven en de vooruitzichten schetst het KiM tot en met 2019 een rooskleurig beeld: ongeveer 5 procent van de Nederlandse bevolking vloog zakelijk en alle trips bij elkaar opgeteld waren de zakenreizigers goed voor 30 procent van de vliegreizen.

Met corona kwam de klap. “Door de pandemie is het zakelijk vliegen zeer sterk afgenomen,” schrijft het instituut. Herstel van het zakelijk segment zal langer duren dan in het niet-zakelijke segment, verwacht het KiM. “Tegen 2025 ligt het aantal zakelijke passagiers naar verwachting op het niveau van 2019, en dat is 15 tot 30 procent onder het niveau van de pre-corona prognoses voor dat jaar. Dat hangt samen met aangescherpt reisbeleid vanuit de werkgever, risicomijdend gedrag vanuit werkgevers, investeringen in online vergadermogelijkheden en een aanzienlijke positievere houding ten aanzien van online overleg.”

Vliegtuig-trein-auto
De onderzoekers van het KiM hebben ook gekeken naar de ‘modal-shift’ op afstanden tot 750 kilometer, ‘bijvoorbeeld als onderdeel van het klimaatbeleid.’  Ze constateren dat bij zakenreizen niet de trein de grote concurrent is van het vliegtuig, maar de auto. “Maatregelen die erop gericht zijn om mensen uit het vliegtuig te krijgen, leiden naar verwachting eerder tot meer autokilometers, dan tot meer treinkilometers.”

Ook vraagt het KiM zich af of er wel een positief milieueffect zal bestaan als de kortere vluchten verdwijnen: “De ruimte die ontstaat op luchthavens die aan zitten tegen de capaciteitsgrenzen, wordt waarschijnlijk opgevuld door vluchten over langere afstanden. Het overgrote deel van de CO2-uitstoot door de luchtvaart zit in de lange afstandsvluchten en niet op de korte afstanden.”

Lees hier hele rapport en de verkorte brochure

Beeld © KiM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….