
Grote heibel over de KLM-personeelszetel in de Raad van Commissarissen (RvC) van Air France-KLM, zeggen bronnen bij de airline tegen Zakenreis. Terwijl de piloten deze zetel hadden bedongen bij cao-overleg, gaat ‘de cabine’ er nu mee aan de haal, tot woede van de vliegers. Topman Jean-Marc Janaillac van de holding vindt intussen dat Pieter Elbers, de CEO van KLM, beter zijn werk had moeten doen, aldus de bronnen bij KLM.
Mathi Bouts, senior purser, wordt de vertegenwoordiger namens het KLM-personeel in de RvC van Air France-KLM. De Europese Ondernemingsraad (EOR) van Air France-KLM, een overkoepelend lichaam, koos vandaag in Parijs uit vier kandidaten voor Bouts. Morgen zal Air France-KLM de benoeming bevestigen.
De piloten zijn hier woedend over, want hun vakbond, de VNV, bedong twee jaar geleden dat de vliegers die zetel in Parijs zouden krijgen. Ze leverden in ruil daarvoor flink in: accepteerden het bevriezen van de salarissen, een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd van 56 naar 58 jaar en een productiviteitsverhoging door aanpassing van de werk- en rusttijdenregelingen.
In de lucht
Maar die pilotenzetel in de RvC bleef heel lang in de lucht hangen. Een Nederlandse vertegenwoordiger in de RvC namens het KLM-personeel kon op het niveau van de holding Air France-KLM en van de aandeelhouders weliswaar op instemming rekenen, maar, zo luidde de redenatie, waarom moest het per se een piloot zijn? Ook het cabinepersoneel en ‘de grond’ hadden er recht op.
CEO Jean-Marc Janaillac vroeg Pieter Elbers om een oplossing. Er kwam onlangs een tussenvoorstel, tegen de zin van de VNV: een keuze uit kandidaten van de cabine (twee), de piloten (één) en de grond (ook één kandidaat). De EOR mocht het oordeel vellen en het werd dus cabinelid Mathi Bouts.
Elbers had zich hard gemaakt voor de piloten en verloor. Volgens bronnen bij Air France-KLM neemt Janaillac hem dat niet bepaald in dank af. Ook de VNV heeft nog een appeltje met Elbers te schillen, want de bond vindt dat zij een harde afspraak met de directie had gemaakt.

