Home / Luchtvaart / Heibel om personeelszetel in de RvC van Air France-KLM

Heibel om personeelszetel in de RvC van Air France-KLM

Heibel om personeelszetel in de RvC van Air France-KLM

Grote heibel over de KLM-personeelszetel in de Raad van Commissarissen (RvC) van Air France-KLM, zeggen bronnen bij de airline tegen Zakenreis. Terwijl de piloten deze zetel hadden bedongen bij cao-overleg, gaat ‘de cabine’ er nu mee aan de haal, tot woede van de vliegers. Topman Jean-Marc Janaillac van de holding vindt intussen dat Pieter Elbers, de CEO van KLM, beter zijn werk had moeten doen, aldus de bronnen bij KLM.

Mathi Bouts, senior purser, wordt de vertegenwoordiger namens het KLM-personeel in de RvC van Air France-KLM. De Europese Ondernemingsraad (EOR) van Air France-KLM, een overkoepelend lichaam, koos vandaag in Parijs uit vier kandidaten voor Bouts. Morgen zal Air France-KLM de benoeming bevestigen.

De piloten zijn hier woedend over, want hun vakbond, de VNV, bedong twee jaar geleden dat de vliegers die zetel in Parijs zouden krijgen. Ze leverden in ruil daarvoor flink in: accepteerden het bevriezen van de salarissen, een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd van 56 naar 58 jaar en een productiviteitsverhoging door aanpassing van de werk- en rusttijdenregelingen.

In de lucht
Maar die pilotenzetel in de RvC bleef heel lang in de lucht hangen. Een Nederlandse vertegenwoordiger in de RvC namens het KLM-personeel kon op het niveau van de holding Air France-KLM en van de aandeelhouders weliswaar op instemming rekenen, maar, zo luidde de redenatie, waarom moest het per se een piloot zijn? Ook het cabinepersoneel en ‘de grond’ hadden er recht op.

CEO Jean-Marc Janaillac vroeg Pieter Elbers om een oplossing. Er kwam onlangs een tussenvoorstel, tegen de zin van de VNV: een keuze uit kandidaten van de cabine (twee), de piloten (één) en de grond (ook één kandidaat). De EOR mocht het oordeel vellen en het werd dus cabinelid Mathi Bouts.

Elbers had zich hard gemaakt voor de piloten en verloor. Volgens bronnen bij Air France-KLM neemt Janaillac hem dat niet bepaald in dank af. Ook de VNV heeft nog een appeltje met Elbers te schillen, want de bond vindt dat zij een harde afspraak met de directie had gemaakt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…