Home / Luchtvaart / Hearing over United

Hearing over United

Hearing over United

United Airlines moet zich vandaag op een hearing in het Amerikaanse congres verantwoorden voor het met geweld verwijderen van een passagier, in april. De CEO van United, Oscar Munoz, dient persoonlijk tekst en uitleg te geven.

Het incident met passagier David Dao is niet het enige onderwerp op de agenda van de House Transportation and Infrastructure Committee. De algemene invalshoek van de bijeenkomst is de customer service van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en de vele klachten daarover.

Ook bestuurders van andere carriers, waaronder American Airlines, Alaska Airlines en Southwest worden in Washington op het rooster gelegd. Hoewel het allemaal private ondernemingen zijn, is het toezicht vanuit de overheid, in dit geval het congres, buitengewoon streng. Vooral als de belangen van de consument in het geding zijn.

In de Amerikaanse politiek zijn stemmen opgegaan om airlines te verplichten betere regels te hanteren bij overboekte vluchten. Zo zou het verwijderen van passagiers die al rechtmatig aan boord zijn, verboden moeten worden – Dao zat al in zijn stoel.

American Airlines
De laatste tijd zijn er verscheidene voorvallen geweest met passagiers aan boord van maatschappijen in de VS, waarbij twijfel bestond over de rol van het personeel. Bij American Airlines deelde een piloot enkele dagen geleden een klap uit aan een passagier. AA schorste de man tijdelijk, maar zei naderhand in een verklaring dat de piloot niets te verwijten viel. Hij zou juist een ruzie tussen twee vrouwen hebben willen sussen, vlak voor vertrek van hun vlucht, en daarbij vielen de klappen.

Het meest in het oog springend was het wegslepen van David Dao, door beveiligers van de luchthaven in Chicago (op instructie van United), nadat hij had geweigerd op een overboekte vlucht zijn stoel af te staan aan een personeelslid van de airline. Medepassagiers filmden de scène en de beelden gingen ‘viral’.

Dao liep ook verscheidene verwondingen op, maar heeft inmiddels met United Airlines een schikking getroffen. Om welk bedrag het gaat is niet bekend gemaakt, maar in de VS gaat het doorgaans om forse bedragen. Munoz zette Dao aanvankelijk weg als een ruziemaker, hetgeen extra publiciteitsschade aan United toebracht.

United heeft verder maatregelen genomen die nieuwe incidenten moeten voorkomen. Zo moeten stafleden van United zich voortaan minimaal een uur van te voren melden als zij willen meevliegen op weg naar hun werk – tot nu toe konden ze vlak voor vertrek nog aan boord komen.

United heeft ook de vergoeding aan passagiers die hun stoel vrijwillig afstaan fors verhoogd, tot een maximum van 10.000 dollar. Tijdens de ‘Dao-vlucht’ ging United niet verder dan 800 dollar en daar bleek te weinig passagiers op in te willen gaan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…