Home / Luchtvaart / Harm Kreulen, KLM: verticale integratie heeft reismarkt verrast

Harm Kreulen, KLM: verticale integratie heeft reismarkt verrast

Harm Kreulen, KLM: verticale integratie heeft reismarkt verrast

Met de overname van Airtrade heeft KLM de reismarkt verrast. “Verticale integratie in de distributiekolom door een airline komt niet vaak voor,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, in een vraaggesprek met Zakenreis. Deze investering stelt KLM in staat om meer tickets te verkopen en daardoor weer sneller de leningen terug te betalen, aldus de KLM-directeur.

KLM heeft vorige week een meerderheidsbelang genomen in Airtrade, een Nederlands reisbedrijf dat zich richt op de inkoop, uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche. Daarnaast ontwikkelt Airtrade reistechnologie voor elk type reisonderneming (lees meer hier).

De Nederlandse Staat pompt miljarden euro’s in KLM, is een acquisitie dan wel gerechtvaardigd?
“We zitten in een crisis en KLM krijgt steun, maar we moeten wel zaken kunnen blijven doen. We kunnen moeilijk ‘op onze rug liggen’ en afwachten totdat alles voorbij is. KLM moet ondernemen, zich verder ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst. De investeringskalender van KLM was in 2020 de helft van die in 2019, maar met een paar honderd miljoen euro nog steeds relevant. Vergis je niet: alle investeringen die we nu doen, liggen intern drie keer onder een vergrootglas. We hebben deze business case op meerdere niveaus hard moeten maken.”

Was een akkoord van het ministerie van Financiën noodzakelijk?
“Nee. Met Den Haag en de banken is afgesproken dat KLM dergelijke acquisities, met een maximumbedrag van 15 miljoen euro, zelf afhandelt. We runnen een onderneming, die wij zo snel mogelijk weer willen laten terugkeren naar winstgevendheid. Het is ook niet zo dat we branchevreemd gaan, dat KLM bijvoorbeeld de HEMA heeft gekocht. Wij zien de investering in Airtrade als een core investment. In de commercie is distributie een van de belangrijkste zaken voor een airline. De overname van Airtrade gaat ons helpen om meer te verkopen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Hierdoor kunnen wij onze positie veiligstellen en KLM verder uitbouwen, zodat we ook de leningen sneller terug kunnen betalen.”

Hoe hebben andere partijen in de reisbranche gereageerd op de overname van Airtrade?
“Ze hadden het niet zien aankomen en waren best wel verrast. Op de eerste plaats vanwege de crisis waar we nu inzitten, op de tweede plaats omdat verticale integratie in de distributiekolom door een airline niet vaak voorkomt.”

Waarom wil KLM niet zeggen hoe groot het aandelenbelang is?
“Dat is niet belangrijk, we maken ook niet bekend wat we ervoor hebben betaald. Het maakt alleen een wezenlijk verschil of je 49,9 of 50,1 procent van de aandelen in handen hebt. KLM heeft een meerderheidsbelang genomen. De BCD Goup en het management: Jeroen Martron en Frank Wester, zijn ook nog steeds aandeelhouders. Wel van belang is, dat het om een strategisch belang gaat. Hierdoor kunnen we richting geven aan de koers die het bedrijf vaart. Onze gezamenlijke strategische pijlers zijn: de verdere ontwikkeling van NDC als distributieplatform, de uitbouw van KLM Package Deals en Transavia Holidays, en consolidating. Airtrade zal blijven opereren als een onafhankelijke entiteit.”

Gaan een ‘strategisch belang’ en ‘onafhankelijk opereren’ wel samen?
“Jeroen en Frank blijven de bestuurders van Airtrade en KLM bemoeit zich er niet mee hoe Airtrade zakendoet met reisagenten en andere airlines. Dat mogen wij uit concurrentieoogpunt ook helemaal niet. KLM krijgt geen inzicht in niet-gepubliceerde tarieven en commerciële afspraken die Airtrade met andere partijen heeft. Sterker nog: dat mag ik niet en wil ik niet. Je kunt het vergelijken met Lufthansa City Center (LCC), de franchise-reisbureauketen van Lufthansa. Zij verkopen eveneens tickets van andere airlines. Air France-KLM is zelfs een van de grootste klanten van LCC in Duitsland.”

Er is commotie ontstaan over het oprichten van KLM Holidays, dat pakketreizen gaat aanbieden en wil concurreren met andere touroperators.
“Onze huidige propositie voor pakketreizen heet KLM Package Deals en dat bestaat al zes jaar. Deze samengestelde reizen, van vlucht, hotel en auto, zijn vanaf het begin af aan powered by Airtrade, waarbij gebruik wordt gemaakt van hun touroperating license. We hebben nu door de overname van Airtrade de doorontwikkeling van onze reispakketten veiliggesteld en vergemakkelijkt.”

Er wordt in de markt ook gesuggereerd dat KLM Airtrade nodig heeft om NDC op de rit te krijgen, omdat jullie dat zelf niet lukt.
“Dat is wel heel negatief geformuleerd. Maar toegegeven: de kennis en ervaring van Airtrade in het distribueren van luchtvaartproducten is een absolute winst voor KLM. Airtrade heeft een Direct Connect verbinding met KLM. Dat zal ons helpen als per 1 juli aanstaande de Private Channel Agreements (PCA’s) met reisagenten in de leisuremarkt aflopen. Deze overeenkomsten zullen ook niet meer worden verlengd. In de zakelijke markt lopen de PCA’s nog wel door.”

Wat is de impact van de overname van Airtrade voor de zakelijke reismarkt?
“Geen of nauwelijks. Wat betreft consolidating en NDC zijn er wel agenten die sporadisch losse tickets kopen voor zakelijke redenen, maar de grote zakelijke markt: corporates zoals Unilever, Akzo en Shell en de TMC’s, vormen een totaal ander marktsegment.”

Wat verwacht u van de acquisitie op korte termijn?
“Dat is lastig te zeggen, want dat heeft er alles mee te maken hoe de markt zich ontwikkelt. Wij hopen dat de leisuremarkt in het tweede kwartaal weer aantrekt, of anders in het derde kwartaal. Wel is duidelijk dat vakantievervoer eerder zal opstarten dan zakelijk vervoer. Binnen de leisuremarkt zullen pakketten populairder worden, omdat de consument daarbij beter beschermd is dan bij de aankoop van een los ticket.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Langer negatief reisadvies

Langer negatief reisadvies

07/03/2021

De Nederlandse regering verlengt het advies om niet naar het buitenland te reizen, tot in elk geval 15 april. Dit meldt persbureau ANP zondag. Sinds medio december 2020 gold een…

Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

05/03/2021

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties. De zestien nieuwe maatregelen…

Omzet Brussels 72 pct lager

Omzet Brussels 72 pct lager

05/03/2021

Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 77 procent en de omzet met 72 procent. Er kwam een operationeel verlies van 332…

Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…