Home / Luchtvaart / Harm Kreulen: ‘2016 is topjaar voor KLM’

Harm Kreulen: ‘2016 is topjaar voor KLM’

Harm Kreulen: ‘2016 is topjaar voor KLM’

2016 wordt een topjaar voor KLM, zegt Harm Kreulen, directeur KLM Benelux, in een vraaggesprek met Zakenreis. “We hebben nog nooit zo’n goed jaar gehad. Ons marktaandeel is met 3 tot 4 procentpunten gestegen.”

Hierdoor komt het marktaandeel van KLM in Nederland boven de 50 procent, het aandeel van de zakelijke markt zelfs boven de 65 procent. “Dat komt met name door de forse uitbreiding van ons netwerk – in een jaar tijd zijn 14 nieuwe bestemmingen toegevoegd,” zegt Kreulen. “Samenwerking met diverse verkeersbureaus om bestemmingen te promoten – zoals naar Chengdu, Lima en Aruba – heeft ook z’n vruchten afgeworpen. De overeenkomst met Corendon – die een groot aantal stoelen bij KLM inkoopt – omhelst nu behalve Curaçao ook Denpasar en Colombo. En we hebben natuurlijk dit jaar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro gehad, dat is ook goed geweest voor KLM.”

Dit alles heeft ertoe geleid dat KLM vanuit Nederland zo’n 10 procent extra ofwel 300.000 passagiers vervoert dit jaar. Daarmee nadert het totale aantal reizigers dat vanuit Nederland een KLM-ticket koopt de 3,5 miljoen.

Meer passagiers, maar lagere gemiddelde opbrengsten
Het aantal passagiers is fors toegenomen, maar de gemiddelde prijs die een klant voor een ticket betaalt is wel gedaald, erkent Kreulen. “Wij hebben natuurlijk veel meer capaciteit in de markt gezet en voor meer dan de helft van de bestemmingen in Europa geldt een vanaf tarief van 99 euro. Als je je product zo concurrerend in de markt zet, dan zet dit de ‘yield’ onder druk. Maar voor Nederlandse reizigers is het goed nieuws: meer bestemmingen en lagere prijzen bij KLM. Het aantal leden van ons frequent flyer programma Flying Blue is ook enorm toegenomen. We zitten nu op 1,4 miljoen leden in Nederland, dat is een kwart voor de beroepsbevolking.”

En de plannen voor 2017? “We are on the wave and we want to stay on it,” zegt Kreulen. “Het gaat er nu om dat we doorzetten en doortrekken wat we de afgelopen tijd hebben neergezet, het is de oogst van jarenlang zaaien. De enige manier om de concurrentie het hoofd te bieden is door zelf ook te groeien. Voorlopig zien de vooruitboekingen er in ieder geval heel goed uit, dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
SuitePad in kamers Novotel

SuitePad in kamers Novotel

18/09/2019

De kamers van Novotel Amsterdam Schiphol Airport krijgen vanaf 1 oktober een tablet-product van het merk SuitePad met informatie over hotel en omgeving. Tezelfdertijd schaft Novotel de gratis leen-gsm Handy…