Home / Luchtvaart / Harm Kreulen: ‘2016 is topjaar voor KLM’

Harm Kreulen: ‘2016 is topjaar voor KLM’

Harm Kreulen: ‘2016 is topjaar voor KLM’

2016 wordt een topjaar voor KLM, zegt Harm Kreulen, directeur KLM Benelux, in een vraaggesprek met Zakenreis. “We hebben nog nooit zo’n goed jaar gehad. Ons marktaandeel is met 3 tot 4 procentpunten gestegen.”

Hierdoor komt het marktaandeel van KLM in Nederland boven de 50 procent, het aandeel van de zakelijke markt zelfs boven de 65 procent. “Dat komt met name door de forse uitbreiding van ons netwerk – in een jaar tijd zijn 14 nieuwe bestemmingen toegevoegd,” zegt Kreulen. “Samenwerking met diverse verkeersbureaus om bestemmingen te promoten – zoals naar Chengdu, Lima en Aruba – heeft ook z’n vruchten afgeworpen. De overeenkomst met Corendon – die een groot aantal stoelen bij KLM inkoopt – omhelst nu behalve Curaçao ook Denpasar en Colombo. En we hebben natuurlijk dit jaar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro gehad, dat is ook goed geweest voor KLM.”

Dit alles heeft ertoe geleid dat KLM vanuit Nederland zo’n 10 procent extra ofwel 300.000 passagiers vervoert dit jaar. Daarmee nadert het totale aantal reizigers dat vanuit Nederland een KLM-ticket koopt de 3,5 miljoen.

Meer passagiers, maar lagere gemiddelde opbrengsten
Het aantal passagiers is fors toegenomen, maar de gemiddelde prijs die een klant voor een ticket betaalt is wel gedaald, erkent Kreulen. “Wij hebben natuurlijk veel meer capaciteit in de markt gezet en voor meer dan de helft van de bestemmingen in Europa geldt een vanaf tarief van 99 euro. Als je je product zo concurrerend in de markt zet, dan zet dit de ‘yield’ onder druk. Maar voor Nederlandse reizigers is het goed nieuws: meer bestemmingen en lagere prijzen bij KLM. Het aantal leden van ons frequent flyer programma Flying Blue is ook enorm toegenomen. We zitten nu op 1,4 miljoen leden in Nederland, dat is een kwart voor de beroepsbevolking.”

En de plannen voor 2017? “We are on the wave and we want to stay on it,” zegt Kreulen. “Het gaat er nu om dat we doorzetten en doortrekken wat we de afgelopen tijd hebben neergezet, het is de oogst van jarenlang zaaien. De enige manier om de concurrentie het hoofd te bieden is door zelf ook te groeien. Voorlopig zien de vooruitboekingen er in ieder geval heel goed uit, dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…