
Lufthansa zal al haar Boeing 777-F’s voorzien van een dunne oppervlaktelaag die de structuur heeft van een haaienhuid, waardoor de ‘drag’ vermindert en het brandstofverbruik daalt, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt.
Het product heet AeroShark en is ontwikkeld door Lufthansa Technik samen met BASF, een Duitse multinational in de chemie. “Het is een dunne laag die lijkt op de fijne structuur van de huid van een haai,” zegt het bedrijf. Vanaf begin 2022 zal de hele vloot ermee worden uitgerust. De Duitse maatschappij heeft negen Boeing 777-vrachtvliegtuigen in dienst, dit jaar komt er een tiende toestel van hetzelfde type bij. De drie MD-11F’s verdwijnen binnenkort uit de vloot.
De ribbels op de laag zijn met het blote oog niet waarneembaar: ze hebben een hoogte van 50 micrometer, dat is 0,05 millimeter. Volgens testen door Lufthansa leidt het tot een vermindering van de luchtweerstand (drag in het Engels) met één procent. Dit lijkt niet zoveel, maar de carrier zegt dat dit in de operatie van de hele vloot neerkomt op een daling van 3.700 ton aan kerosineverbruik per jaar, hetgeen zich vertaalt in 11.700 ton minder CO2-uitstoot.
“Verantwoordelijkheid voor het milieu en de samenleving is een belangrijk doel voor ons,” zegt Christina Foerster, lid van de raad van bestuur van Lufthansa, met duurzaamheid in haar portefeuille. Het Europese veiligheidsagentschap voor de luchtvaart, EASA, moet nog wel goedkeuring geven aan de aanpassing van de vliegtuigen. Lufthansa heeft hiervoor een aanvullende certificering nodig.
Foto © Lufthansa

