Home / Luchtvaart / Grote problemen Ryanair door een serie aan stakingen

Grote problemen Ryanair door een serie aan stakingen

Grote problemen Ryanair door een serie aan stakingen

Piloten van Ryanair in Ierland houden vandaag een 24-uursstaking om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Volgende week staakt het cabinepersoneel van de prijsvechter in België, Spanje en Portugal. Ryanair lijkt de prijs te moeten betalen voor haar jarenlange karige personeelsbeleid.

De pilotenstaking in Ierland, de basis van Ryanair, is de tweede in korte tijd, met een derde op komst. Hoewel lang niet iedereen aan de werkonderbreking meedoet, heeft het een behoorlijk effect op de vluchtuitvoering van de Ierse carrier.

Op 26 en 26 juli leggen cabineleden van Ryanair in België, Spanje en Portugal het werk neer. Dit zal een veel grotere uitwerking hebben; zeker  300 vluchten kunnen geen doorgang vinden. Ook reizigers vanaf Eindhoven worden getroffen.

Cabin Crew United
Het gaat volgende week om een gecoördineerde cabine-actie in de drie landen van een groep die zich Cabin Crew United noemt, met hoger loon en betere arbeidsomstandigheden als belangrijkste eisen. Het personeel eist onder meer dat Ryanair de volledige kosten voor een uniform op zich neemt en dat er een universeel pensioenfonds komt.

Ryanair, de afgelopen twintig jaar uitgegroeid tot de grootste airline in Europa (120 miljoen passagiers in 2017), weigerde jarenlang te onderhandelen met de vakbonden en hield ze buiten de deur. In plaats daarvan sloot de carrier per land arbeidsovereenkomsten af met het personeel.

Zowel in de cockpit, de cabine als aan de grond werd gemopperd over de arbeidsvoorwaarden, maar tot acties kwam het niet. Vorig jaar veranderde dat. Door de krappe arbeidsmarkt, liepen werknemers weg naar concurrenten waar ze meer konden verdienen en kwam er een personeelstekort. De airline moest honderden vluchten annuleren, omdat er te weinig piloten waren. Ryanair erkent sinds eind 2017 de vakbonden wel, maar deze ‘damage control’ heeft nog niet afdoende geholpen. Het personeel wil boter bij de vis.

Ryanair verdedigt zich en zegt in verklaringen dat de arbeidsvoorwaarden helemaal niet slecht zijn. Een stewardess of steward kan tot 40.000 euro per jaar verdienen en werkt volgens een vast schema van vijf dagen en drie dagen rust, aldus het bedrijf. En er is een jaarlijkse ‘uniform allowance’ van 400 euro die volgens Ryanair  voldoende is om de kosten te dekken. Over pensioenen zegt de airline niets.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…

Van Aelst blijft aan bij Okura

Van Aelst blijft aan bij Okura

07/07/2020

Marcel van Aelst (72) is de nieuwe chairman van de Okura Nikko Hotel Management Company, de hoogste functie ooit voor een niet-Japanner in het bedrijf. In een interview met Zakenreis…

Opstart zakenreis? VCK helpt

Opstart zakenreis? VCK helpt

07/07/2020

VCK Travel heeft een white paper gepubliceerd, bestemd voor bedrijven, om hun zakenreizen post-corona weer op te starten. Het zakenreisbureau gaat in op vragen over ‘het nieuwe normaal’, zoals reisbeleid,…