Home / Luchtvaart / Kenya Airways in problemen

Kenya Airways in problemen

Kenya Airways in problemen

Het gaat niet goed met KLM-partner Kenya Airways. De Afrikaanse maatschappij maakte deze week de slechtste jaarcijfers ooit bekend, over het boekjaar 2014-15. Als er geen overheidssteun komt, gaat het bedrijf failliet, zeggen waarnemers in Nairobi.

Kenya Airways (KQ), waarin KLM een belang heeft van 26 procent, noteerde over het gebroken boekjaar, dat afliep op 30 maart, een verlies van 30 miljard Keniaanse shilling: bijna 300 miljoen dollar. Voor een maatschappij die nog geen 4 miljoen passagiers per jaar vervoert is dat een enorm bedrag. Kenya Airways heeft inmiddels een lening afgesloten bij de AfrEximbank in Caïro, van omgerekend 190 miljoen dollar, om een dreigend faillissement te voorkomen. Maar het is de vraag of dat genoeg zal zijn.

De meningen over de oorzaken van de penibele financiële situatie lopen uiteen. Volgens sommige waarnemers in de Keniaanse hoofdstad Nairobi is er sprake van slecht management en nepotisme, anderen vinden dat er te veel buitenlanders in dienst zijn van de carrier: 15 procent van het personeel is niet-Keniaans. Weer anderen denken dat het management de verliezen met opzet heeft laten oplopen om het bedrijf goedkoop van de hand te kunnen doen.

Vast staat dat Kenya Airways zeer veel hinder ondervindt van de geopolitieke situatie in Oost-Afrika. Terroristen uit buurland Somalië overschrijden regelmatig de grens om terreurdaden uit te voeren; het aantal toeristen en zakenreizigers naar Kenia is daardoor de afgelopen 12 maanden sterk gedaald. De directie van de airline noemt zelf, behalve de politieke problemen in de regio, ook de gestegen overheadkosten als oorzaak, evenals de duurdere brandstof – hoe dat laatste kan is een raadsel, want de olieprijs is de afgelopen twaalf maanden wereldwijd juist scherp gedaald.

Kenya Airways is de vierde maatschappij van Afrika (na marktleider South African Airways, Ethiopian en Egyptair) en was enkele jaren geleden een rijzende ster. KLM zag het helemaal zitten in de partner en breidde begin vorig jaar de bestaande joint venture uit van twee naar zes routes.  Het huidige verlies van Kenya Airways is daarom ook slecht nieuws voor KLM, want het betekent vrijwel zeker dat ook de joint venture verlieslatend is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…

FlixTrain breidt uit in Europa 

FlixTrain breidt uit in Europa 

07/11/2019

FlixTrain wordt mogelijk een concurrent van Thalys op de lijn tussen Parijs en Brussel, met een doorverbinding naar Rotterdam en Amsterdam. In 2021 is de Europese treinmarkt vrij en mogen…

Verkeerstoren Lelystad open

Verkeerstoren Lelystad open

07/11/2019

De verkeerstoren op Lelystad Airport is sinds donderdagmorgen in gebruik, vooruitlopend op de openstelling voor grote vliegtuigen, waarvoor nog geen datum bekend is. Op de site van Lelystad Airport staat…