Home / Luchtvaart / Grote orders voor A220

Grote orders voor A220

Grote orders voor A220

Airbus heeft vandaag twee grote orders bekendgemaakt voor de A220-300. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen JetBlue en ‘Moxy’ schaffen beide zestig toestellen aan. Met de twee bestellingen is een totaalbedrag (cataloguswaarde) van 5,4 miljard dollar gemoeid.

JetBlue, een low-cost-carrier gevestigd in New York, heeft een vloot die bestaat uit voornamelijk Airbussen (193 stuks) van de types A320 en A321. De carrier beschikt ook over zestig Embraer E190’s, maar deze zullen vanaf 2020 geleidelijk worden vervangen door de Airbus A220. JetBlue heeft ook nog een order uitstaan voor 85 Airbus A321neo’s.

Moxy is de werknaam van een geheel nieuwe prijsvechter in de VS. David Neeleman, een Amerikaanse ondernemer met Nederlandse wortels, is de oprichter ervan. Neeleman stond eerder aan de basis van JetBlue, WestJet (Canada) en Azul (Brazilië), waar hij succesvolle airlines van maakte. Wanneer ‘Moxy’ gaat vliegen en onder welke naam heeft Neeleman nog niet bekendgemaakt.

CSeries/A220
De A220 heette tot juli vorig jaar CSeries, een product van de Canadese fabrikant Bombardier. Airbus had eind 2017 al een meerderheidsbelang genomen in de CSeries,  voltooide de transactie een half jaar later en gaf het toestel vervolgens een nieuwe naam.

De A220 wordt, net als voorheen de CSeries, gebouwd in twee varianten: de A220-200 met plaats voor 130 stoelen en de A220-300 waar 160 stoelen in passen – in beide gevallen uitgaande van alleen economy stoelen. De bouw van de A220 is door Airbus verschoven van Canada naar de Amerikaanse staat Alabama, waar al een fabriek stond voor de A320-assemblage.

De overname heeft Airbus geen windeieren gelegd. De planning was om honderd A220’s per jaar te verkopen. Met 120 verkochte toestellen op een dag heeft Airbus dat aantal meteen overtroffen. De grootste order tot nu toe was die van Delta Air Lines, met 75 eenheden van de A220-200. Het totale orderboek voor de A220 telt nu 522 toestellen, waarvan er 45 zijn afgeleverd.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

22/03/2019

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk…

EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…