Home / Luchtvaart / Grote orders voor A220

Grote orders voor A220

Grote orders voor A220

Airbus heeft vandaag twee grote orders bekendgemaakt voor de A220-300. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen JetBlue en ‘Moxy’ schaffen beide zestig toestellen aan. Met de twee bestellingen is een totaalbedrag (cataloguswaarde) van 5,4 miljard dollar gemoeid.

JetBlue, een low-cost-carrier gevestigd in New York, heeft een vloot die bestaat uit voornamelijk Airbussen (193 stuks) van de types A320 en A321. De carrier beschikt ook over zestig Embraer E190’s, maar deze zullen vanaf 2020 geleidelijk worden vervangen door de Airbus A220. JetBlue heeft ook nog een order uitstaan voor 85 Airbus A321neo’s.

Moxy is de werknaam van een geheel nieuwe prijsvechter in de VS. David Neeleman, een Amerikaanse ondernemer met Nederlandse wortels, is de oprichter ervan. Neeleman stond eerder aan de basis van JetBlue, WestJet (Canada) en Azul (Brazilië), waar hij succesvolle airlines van maakte. Wanneer ‘Moxy’ gaat vliegen en onder welke naam heeft Neeleman nog niet bekendgemaakt.

CSeries/A220
De A220 heette tot juli vorig jaar CSeries, een product van de Canadese fabrikant Bombardier. Airbus had eind 2017 al een meerderheidsbelang genomen in de CSeries,  voltooide de transactie een half jaar later en gaf het toestel vervolgens een nieuwe naam.

De A220 wordt, net als voorheen de CSeries, gebouwd in twee varianten: de A220-200 met plaats voor 130 stoelen en de A220-300 waar 160 stoelen in passen – in beide gevallen uitgaande van alleen economy stoelen. De bouw van de A220 is door Airbus verschoven van Canada naar de Amerikaanse staat Alabama, waar al een fabriek stond voor de A320-assemblage.

De overname heeft Airbus geen windeieren gelegd. De planning was om honderd A220’s per jaar te verkopen. Met 120 verkochte toestellen op een dag heeft Airbus dat aantal meteen overtroffen. De grootste order tot nu toe was die van Delta Air Lines, met 75 eenheden van de A220-200. Het totale orderboek voor de A220 telt nu 522 toestellen, waarvan er 45 zijn afgeleverd.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….