Home / Luchtvaart / Groot belang Delta in LATAM

Groot belang Delta in LATAM

Groot belang Delta in LATAM

Delta Air Lines heeft aangekondigd een belang van twintig procent te nemen in LATAM. Het Chileense bedrijf, waarin ook Qatar Airways een belang heeft, zal daarom de alliantie oneworld verlaten.

Het Amerikaanse Delta Air Lines, de belangrijkste partner van KLM en Air France, zal 1,9 miljard dollar investeren in de LATAM Airlines Group via een openbare aanbesteding. Nog eens 350 miljoen steekt Delta zelf in de branchegenoot om een strategisch partnerschap tot stand te brengen.

Onderdeel van de transactie is dat Delta vier Airbus A350’s van LATAM krijgt en de order van nog eens tien A350’s van LATAM overneemt. Als alle papierwerk is voltooid zal Delta twintig procent bezitten in LATAM.

De airline group is een Chileense, beursgenoteerde onderneming, met carriers onder de LATAM-vlag in zeven Zuid-Amerikaanse landen: Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia, Ecuador, Paraguay en Peru.

Geen jv met AA
De investering van Delta volgt op het mislukken van de joint venture tussen American Airlines (AA) en LATAM. Het Chileense Hooggerechtshof keurde de voorgestelde jv afgelopen zomer af.

Delta, een grote concurrent van AA, sprong meteen in het gat en bood LATAM aan te investeren en de Chilenen zijn daar op ingegaan. LATAM is op zich een goed lopende onderneming, maar het bedrijf wilde zich al enige tijd indekken voor de toekomst met hulp van een grote Amerikaanse partner.

Of LATAM ook lid zal worden van SkyTeam, waar Delta, KLM en Air France deel van uitmaken, is nog niet duidelijk.

Qatar Airways
Er is nog een pikant detail rond de investering van Delta. Qatar Airways heeft al een belang van tien procent in LATAM. In de industrie bestaan er nauwelijks grotere vijanden van elkaar dan Delta en Qatar Airways. De afgelopen jaren vlogen de twee CEO’s elkaar voortdurend in de haren.

Delta beschuldigde Qatar van het ontvangen van staatssteun (ook Emirates en Etihad krijgen volgens Delta miljarden van hun overheid). Qatar Airways zegt op haar beurt dat Delta ‘een waardeloos product’ heeft. Kennelijk om Delta te stangen begon Qatar Airways enige jaren geleden een directe verbinding tussen Doha en Atlanta, de thuisbasis van Delta.

Een bijkomende overweging voor Delta om te investeren in LATAM is volgens analisten daarom het terugpakken van Qatar Airways. De vraag is wat Qatar Airways, dat lid is van oneworld, nu zal doen in reactie: het belang in LATAM vergroten of elders in de achtertuin van Delta gaan wroeten?

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…

AA zet Boeing 787 in ex AMS

AA zet Boeing 787 in ex AMS

16/01/2020

American Airlines is begonnen met het inzetten van de Boeing 787-8 Dreamliner van Amsterdam naar de hub in Philadelphia (PHL). De introductie betekent een toename van de capaciteit met ruim…