Home / Luchtvaart / Groot belang Delta in LATAM

Groot belang Delta in LATAM

Groot belang Delta in LATAM

Delta Air Lines heeft aangekondigd een belang van twintig procent te nemen in LATAM. Het Chileense bedrijf, waarin ook Qatar Airways een belang heeft, zal daarom de alliantie oneworld verlaten.

Het Amerikaanse Delta Air Lines, de belangrijkste partner van KLM en Air France, zal 1,9 miljard dollar investeren in de LATAM Airlines Group via een openbare aanbesteding. Nog eens 350 miljoen steekt Delta zelf in de branchegenoot om een strategisch partnerschap tot stand te brengen.

Onderdeel van de transactie is dat Delta vier Airbus A350’s van LATAM krijgt en de order van nog eens tien A350’s van LATAM overneemt. Als alle papierwerk is voltooid zal Delta twintig procent bezitten in LATAM.

De airline group is een Chileense, beursgenoteerde onderneming, met carriers onder de LATAM-vlag in zeven Zuid-Amerikaanse landen: Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia, Ecuador, Paraguay en Peru.

Geen jv met AA
De investering van Delta volgt op het mislukken van de joint venture tussen American Airlines (AA) en LATAM. Het Chileense Hooggerechtshof keurde de voorgestelde jv afgelopen zomer af.

Delta, een grote concurrent van AA, sprong meteen in het gat en bood LATAM aan te investeren en de Chilenen zijn daar op ingegaan. LATAM is op zich een goed lopende onderneming, maar het bedrijf wilde zich al enige tijd indekken voor de toekomst met hulp van een grote Amerikaanse partner.

Of LATAM ook lid zal worden van SkyTeam, waar Delta, KLM en Air France deel van uitmaken, is nog niet duidelijk.

Qatar Airways
Er is nog een pikant detail rond de investering van Delta. Qatar Airways heeft al een belang van tien procent in LATAM. In de industrie bestaan er nauwelijks grotere vijanden van elkaar dan Delta en Qatar Airways. De afgelopen jaren vlogen de twee CEO’s elkaar voortdurend in de haren.

Delta beschuldigde Qatar van het ontvangen van staatssteun (ook Emirates en Etihad krijgen volgens Delta miljarden van hun overheid). Qatar Airways zegt op haar beurt dat Delta ‘een waardeloos product’ heeft. Kennelijk om Delta te stangen begon Qatar Airways enige jaren geleden een directe verbinding tussen Doha en Atlanta, de thuisbasis van Delta.

Een bijkomende overweging voor Delta om te investeren in LATAM is volgens analisten daarom het terugpakken van Qatar Airways. De vraag is wat Qatar Airways, dat lid is van oneworld, nu zal doen in reactie: het belang in LATAM vergroten of elders in de achtertuin van Delta gaan wroeten?

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…

EasyJet is nu klimaatneutraal

EasyJet is nu klimaatneutraal

19/11/2019

EasyJet compenseert voortaan namens al haar klanten de uitstoot van CO2. ‘En dit is nog maar het begin,’ zegt Andrea Caulfield-Smith van de airline tegen Zakenreis tijdens de GBTA-conferentie in…