Home / Luchtvaart / Groei prijsvechters in NL

Groei prijsvechters in NL

Groei prijsvechters in NL

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) constateert in Nederland een meerjarige groeiende vraag naar vluchten met prijsvechters. Sinds 2004 is het aantal reizigers dat vliegt met een low-lostcarrier verdubbeld naar ruim 20 miljoen, schrijft het CBS.

“Vooral de regionale vliegvelden, zoals Eindhoven, kennen een forse toename in reizigers dankzij de budgetmaatschappijen,” schrijft het CBS, een zelfstandig bestuursorgaan, gefinancierd door de overheid. Schiphol is onder de prijsvechters de meest gebruikte luchthaven in Nederland: meer dan 7 op de 10 reizigers met een prijsvechter vliegt via Schiphol, waar dit najaar ook Ryanair is neergestreken – voorlopig alleen met vluchten naar Dublin.

Het CBS rekent voor dat de passagiersluchtvaart in Nederland sinds 2004 met 37 procent gestegen, van 45 miljoen passagiers in 2004 naar 61 miljoen in 2014. Deze groei is ook in 2015 doorgegaan. Een belangrijk deel van deze toename is gerealiseerd door de budgetmaatschappijen, zegt het CBS. Ze maakten dankbaar gebruik van de deregulering van de Europese luchtvaartmarkt, eind vorige eeuw, waarbij luchtvaartmaatschappijen het recht kregen rechtstreeks vanaf elke luchthaven binnen de EU te vliegen naar elke andere gewenste bestemming in de Unie. Voorheen moest er een tussenlanding worden gemaakt in het land van herkomst van de airline.

CBS: “Sinds de liberalisering van deze markt zijn tientallen prijsvechters in het Europese luchtruim actief. Op Nederlandse luchthavens vloog vorig jaar ruim 33 procent van alle passagiers met een prijsvechter. In de eerste drie kwartalen van 2015 steeg dit aandeel verder naar 35 procent.” Het CBS geeft geen uitsplitsing van de prijsvechters, maar zegt alleen dat Transavia, easyjet en Ryanair de grootste zijn in Nederland.

Vooral easyjet en Ryanair hebben maximaal geprofiteerd van de geliberaliseerde markt door overal in Europa bases in te richten. Zo is Schiphol een basis van easyJet en in Eindhoven heeft Ryanair een basis. Transavia, met een Nederlandse en Franse tak, heeft op dit moment alleen bases in de twee thuislanden. In 2016 vestigt de dochtermaatschappij van Air France-KLM een basis in München, voorlopig de enige buiten Nederland en Frankrijk.

In heel Europa is Ryanair de grootste prijsvechter, met een geschat aantal vervoerde passagiers over 2015 van 100 miljoen, easyJet komt uit rond de 70 miljoen. Transavia blijft achter, met ongeveer 10 miljoen passagiers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…