Home / Luchtvaart / Groei prijsvechters in NL

Groei prijsvechters in NL

Groei prijsvechters in NL

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) constateert in Nederland een meerjarige groeiende vraag naar vluchten met prijsvechters. Sinds 2004 is het aantal reizigers dat vliegt met een low-lostcarrier verdubbeld naar ruim 20 miljoen, schrijft het CBS.

“Vooral de regionale vliegvelden, zoals Eindhoven, kennen een forse toename in reizigers dankzij de budgetmaatschappijen,” schrijft het CBS, een zelfstandig bestuursorgaan, gefinancierd door de overheid. Schiphol is onder de prijsvechters de meest gebruikte luchthaven in Nederland: meer dan 7 op de 10 reizigers met een prijsvechter vliegt via Schiphol, waar dit najaar ook Ryanair is neergestreken – voorlopig alleen met vluchten naar Dublin.

Het CBS rekent voor dat de passagiersluchtvaart in Nederland sinds 2004 met 37 procent gestegen, van 45 miljoen passagiers in 2004 naar 61 miljoen in 2014. Deze groei is ook in 2015 doorgegaan. Een belangrijk deel van deze toename is gerealiseerd door de budgetmaatschappijen, zegt het CBS. Ze maakten dankbaar gebruik van de deregulering van de Europese luchtvaartmarkt, eind vorige eeuw, waarbij luchtvaartmaatschappijen het recht kregen rechtstreeks vanaf elke luchthaven binnen de EU te vliegen naar elke andere gewenste bestemming in de Unie. Voorheen moest er een tussenlanding worden gemaakt in het land van herkomst van de airline.

CBS: “Sinds de liberalisering van deze markt zijn tientallen prijsvechters in het Europese luchtruim actief. Op Nederlandse luchthavens vloog vorig jaar ruim 33 procent van alle passagiers met een prijsvechter. In de eerste drie kwartalen van 2015 steeg dit aandeel verder naar 35 procent.” Het CBS geeft geen uitsplitsing van de prijsvechters, maar zegt alleen dat Transavia, easyjet en Ryanair de grootste zijn in Nederland.

Vooral easyjet en Ryanair hebben maximaal geprofiteerd van de geliberaliseerde markt door overal in Europa bases in te richten. Zo is Schiphol een basis van easyJet en in Eindhoven heeft Ryanair een basis. Transavia, met een Nederlandse en Franse tak, heeft op dit moment alleen bases in de twee thuislanden. In 2016 vestigt de dochtermaatschappij van Air France-KLM een basis in München, voorlopig de enige buiten Nederland en Frankrijk.

In heel Europa is Ryanair de grootste prijsvechter, met een geschat aantal vervoerde passagiers over 2015 van 100 miljoen, easyJet komt uit rond de 70 miljoen. Transavia blijft achter, met ongeveer 10 miljoen passagiers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…