Home / Luchtvaart / Gregorowitsch weg uit Oman

Gregorowitsch weg uit Oman

Gregorowitsch weg uit Oman

Paul Gregorowitsch stapt per 1 juni 2018 op als CEO van Oman Air, zo bevestigt hij tegenover Zakenreis. De ex-KLM’er is dan vier jaar topman geweest van de Arabische carrier en zou nog kunnen aanblijven, maar wil liever met pensioen.

Gregorowitsch (61) is in Muscat bezig aan zijn tweede contract van twee jaar, dat in augustus 2018 afloopt. “Ik heb er dan vier jaar opzitten in het Midden-Oosten en hoop de leeftijd van 62 jaar te hebben bereikt. Alhoewel de chairman van Oman Air mij reeds heeft gevraagd of ik wil aanblijven, heb ik gezegd niet voor een verlenging tot 64-jarige leeftijd te gaan en samen met mijn vrouw terug te willen keren naar Nederland.”

Lange carrière
Paul Gregorowitsch heeft een lange carrière achter de rug in de luchtvaart. Hij begon in 1980 bij KLM, waar hij opklom tot Executive Vice President  Commercial. In 2007 raakte Gregorowitsch op een zijspoor binnen de holding Air France-KLM, maar mocht hij nog wel aantreden als algemeen directeur van Martinair.

Aan hem was de ondankbare taak om het zieltogende Martinair te ontmantelen. Met succes wist hij de passagiersactiviteiten van Martinair op te heffen en het bedrijf te laten doorgaan als vracht-carrier. Toen dit in 2011 af was, vond Gregorowitsch het tijd voor vervroegd pensioen en kreeg daar van KLM ook alle ruimte voor. Hij wilde zijn grote wens om geschiedenis te studeren alsnog verwezenlijken.

Van airberlin naar Oman Air
Tot airberlin aanklopte met de vraag of Gregorowitsch er operationeel directeur wilde worden, in september 2011. Hij zei ja, maar het werd geen succes. Airberlin was op dat moment al zover heen dat er weinig eer viel te behalen – Gregorowitsch stapte zelf op in Berlijn, eind 2013. Airberlin hield het tot medio dit jaar vol. De maatschappij is inmiddels failliet en er wacht een grote uitverkoop.

De ervaring en de bestuurskwaliteiten van Gregorowitsch lokten headhunters, die hem in augustus 2014 wisten te strikken voor de positie van CEO bij Oman Air.

Gregorowitsch haalde meteen de banden met KLM aan, hetgeen in 2015 resulteerde in een codeshare-overeenkomst op vluchten tussen Amsterdam en Muscat. Alle verbindingen tussen de twee luchthavens worden sindsdien uitgevoerd door KLM, met een code van beide maatschappijen. Verder werd na een formeel uitbesteding-traject onder leiding van Gregorowitsch aan KLM Engineering en Maintenance een groot onderhoudscontract voor de groeiende Oman Air-vloot gegund.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…